Základy informatiky pro střední školy

Autor: Dan Lessner

Věk žáků: žáci středních škol

Oblast: informatika

Vyžaduje znalosti, které žáci získali při výuce na základní škole.

Výukové materiály najdete zde

Anotace

Učebnice nabízí úlohy, jejichž řešením se žáci seznámí se základy informatiky a se způsobem uvažování a pohledem na svět, který je informatice vlastní. Pracují s počítači, ale někdy také jen s tužkou, papírem a sousedem v lavici. To podstatné se při studiu informatiky odehrává v jejich hlavách.

Žáci zjistí, co jsou to informace, a naučí se posuzovat výhody a nevýhody různých způsobů jejich zpracování. V informatice se spíše než jednu správnou odpověď na otázku učíme hledat různá řešení, zhodnotit je a vybrat nejvhodnější podle našich kritérií.

Dalším tématem je modelování, tedy hledání takové reprezentace rozhodujících částí problému, která jeho řešení nejvíce usnadní. Možná nejdůležitějším pojmem informatiky je algoritmus: pracovní postup popsaný tak přesně a jednoznačně, že se na jeho výsledky můžeme spolehnout. S algoritmy se setkáváme nejen v podobě počítačových programů. I paní u okénka, která tvrdí, že „to nejde, další!“ – plní svůj algoritmus. Všichni potřebujeme umět algoritmy vytvářet, pečlivě formulovat, hodnotit a vylepšovat.

Učebnice poslouží zájemcům o další studium informatiky, zaměřuje se ale na témata a dovednosti přenositelné i mimo svět IT a užitečné všem žákům.

Obsah

  • Úvod
    • Co jsem za zvíře?
    • Rozhodovací stromy
    • Měření stromů a informací
    • Data a jejich význam
  • Úvod do grafů a modelování
    • Zapisování grafů
    • Jednotažky
    • Stavové prostory
  • Úvod do algoritmizace
    • Slovní popis pracovního postupu
    • Vývojové diagramy