Programování ve Scratch pro pokročilé - projekty pro 2. stupeň základní školy
Metodická příručka nabízí pro výuku na 2. stupni základní školy devět různě náročných a tematicky zaměřených projektů, v nichž žáci mohou objevovat možnosti prostředí SCRATCH. Programování těchto projektů volně navazuje na základní dovednosti a první zkušenosti se Scratch získané podle výukových a učebních materiálů J. Vaníček a kol.: Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy.
Stáhnout příručku
Nákupní seznam Kulička
Cestování po světě Ohňostroj Interaktivní pohlednice Ostrov pokladů Hra bludiště Hodiny Variace na Piano Tiles
Metodická příručka představuje devět projektů pro práci žáků s prostředím Scratch. Jedná se o programátorské projekty, nikoliv o běžné školní úlohy či o aktivity pro projektovou výuku. Žáci při jejich řešení navrhují, jak úlohu rozdělit na menší úlohy, zkounají, jak pokračovat v sestavování programu, objevují, jak fungují některé bloky Scratch a jejich kombinace.
Výběr a pořadí zařazení projektů do výuky záleží ryze na pedagogickém zvážení učitele. Některé projekty, tzv. malé projekty (Nákupní seznam, Kulička), jsou relativně jednoduché a časově nenáročné a mohou sloužit jako „rozcvička“ pro práci žáků se Scratch nebo jako příprava na projekty, které už jsou časově i programátorsky náročnější (Ostrov pokladů, Bludiště, Variace na Piano Tiles, aj.).
Snahou autorů je, aby projekty nebyly jen zajímavou aktivitou pro výuku informaticky zaměřených předmětů, ale i příležitostí pro uplatnění dovedností a znalostí žáků z dalších předmětů (např. matematiky, hudební výchovy) včetně jejich dosavadních dovedností používat digitální technologie (při zpracování zvuku a fotografií apod.).
Obsah
ÚVOD
MALÉ PROJEKTY
- Nákupní seznam
- Kulička
PROJEKTY
- Cestování po světě
- Ohňostroj
- Interaktivní pohlednice
- Ostrov pokladů
- Hra Bludiště
- Hodiny
- Variace na Piano Tiles
Schválilo MŠMT č. j.: MSMT-14105/2021-1 dne 24. 5. 2021 k zařazení do seznamu učebnic pro základní vzdělávání jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Informatika s dobou platnosti šest let.