Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlsíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení
  • Prohlédněte si naše vzdělávací materiály 

    Učebnice jsou navrženy tak, aby obsahovaly praktické úlohy, ve kterých žák rychle vidí výsledek. Otevírají před ním obzor nových netradičních úloh, které jsou při použití počítače atraktivní. Jiné z úloh vedou k argumentaci, k diskusi, ke spolupráci.

    Zkuste si některé programovací úlohy z učebnice v roli žáka. Pokuste se vyřešit nějakou úlohu, pak se do metodiky podívejte na její řešení a komentáře. Pokud budete procházet nějakou ucelenou část (kapitolu), všimněte si, jak systematicky je v nich vzdělání žáka rozvíjeno a jaké krásné práce mohou vzniknout i u naprostých začátečníků.

    Prolistujte si učebnice

    Zapojte třídu do soutěže Bobřík informatiky, které se každý rok účastní 80 tisíc žáků. 

     

  • Vyzkoušejte si učit kousek látky ponovu

    Zkuste obohatit svoji stávající výuku o některé navrhované aktivity. Stačí několik hodin. Přesvědčíte se, že u nich není podstatné, jak rychle žák dokáže klikat a hledat v menu, ale zda dokáže přemýšlet a organizovat si práci. I když si sami vnitřně třeba nejste jisti, uvidíte, že to bude fungovat.

    Můžete zároveň vyzkoušet, jaké to je místo výkladu nechat žáky samostatně tvořit, objevovat, radit se mezi sebou. Můžete vyzkoušet i archiv úloh soutěže Bobřík informatiky – sami či se žáky.

     

  • Bavte se o změnách s vedením školy 

    Promyslete, jak by hodiny informatiky mohly vypadat nově, a navrhněte změny řediteli školy. Argumentujte např. tím, že nové RVP brzy přijdou a je rozumné se na ně včas připravit. Dobrý způsob argumentace je poukázat na profilaci a možnosti prezentace školy zaměřením na moderní výuku – to má význam zvláště tam, kde škola svádí konkurenční boj.

    Navrhněte zařadit výuku algoritmizace a informatického myšlení do školního vzdělávacího programu, ať již jako běžné nebo rozšiřující učivo. I malá změna, kterou realizujete v několika odučených hodinách, je velkou kvalitativní změnou ve výuce tohoto předmětu.

    Oporu pro sebe najdete v rodičích žáků, které vaše výuka oslovila, a u osvícených rodičů, kteří vědí, že informatika otevírá nové možnosti studia a uplatnění v životě. 

     

  • Sežeňte si materiální podporu

    Pro většinu aktivit, navrhovaných v našich učebnicích, škola nepotřebuje dokoupit vůbec nic – změnu lze realizovat bez utracení jediné koruny. Často postačí stávající vybavení učebny, počítače a internet.

    Nicméně řadu atraktivních činností lze dělat s robotickými stavebnicemi nebo hračkami, které by škola musela nakoupit. Společně s vedením školy hledejte zdroje v evropských projektech na vybavení škol, v šablonách. Můžete oslovit zřizovatele školy; zvláště v menších obcích, kde svoji školu podporují, zastupitelé rádi poskytnou finance na něco, co v jejich očích školu obzvláštní nebo bude moci ukázat, jak o školu obec pečuje.

    Podporu získáte snadněji tehdy, když bude Vaše činnost vidět – fotografie žákovských výtvorů, videa robotů nebo naprogramované práce zveřejněné na webu školy, účast v informatické soutěži apod.

    Užitečné mohou být např. šablony II MŠMT

  • Nezůstávejte sami

    • Diskutujte s kolegy, kteří učí informatiku u vás ve škole. Pozvěte je do své výuky a ukažte jim, jaké atraktivní věci lze se žáky dělat a že to není pouhé hraní, že taková činnost žáky rozvíjí.
    • Připojte se do sociální sítě imyšlení, která sdružuje podobně smýšlející učitele, kteří diskutují, sdělují si novinky, zajímavosti z výuky informatiky, programování, robotiky. I Vy budete jistě moci přispět.
    • Zúčastněte se učitelské konference nebo školení ve vašem regionu. O jejich konání se dozvíte ze sociální sítě imyšlení nebo z tohoto webu.

     

Nejnovější články přímo do vaší e-mailové schránky

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová.