Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlsíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

Výuka dle stávajících RVP

Setkáváme se s učiteli, kteří by rádi vyzkoušeli výuku podle našich materiálů, i když nejsou přímo „zapojeni do projektu“. Učitelé se ptají, jak to udělat, aby byli kryti, když přijde kontrola, hospitace, inspekce. Vyslovují obavu, že se dostanou do konfliktu se školním vzdělávacím programem (ŠVP) své školy. Základním postupem na cestě za inovovanou výukou je změna obsahu ŠVP, což ovšem s sebou nese dlouhý schvalovací proces, který má svá rizika. Např. jakmile se programování objeví mezi povinnými výstupy ŠVP, musí jej povinně vyučovat i ostatní učitelé informatiky na škole, a to ne každý učitel přivítá. Existují však i jiné cesty, o těch chceme informovat.

 

Můžeme poradit:

  • Pokud si chcete vyzkoušet učení podle našich učebnic v malém rozsahu (nikoliv např. změnit výuku v celém školním roce), nepotřebujete žádné úpravy ŠVP. Asi snadno budete argumentovat, že ostatní předepsanou látku zvládnete také naučit.
  • Pokud chcete učit významnou část roku (třeba, ale nejen) podle našich učebnic (a zásadně tak změnit skladbu své výuky), z hlediska legislativy je důležité, nakolik je na takovou výuku již nyní připraven váš ŠVP. Pokud jste schopni naplnit ostatní výstupy popsané v ŠVP, je vše v pořádku, stačí změnit svůj vzdělávací plán pro danou třídu a daný školní rok. V případě, že ředitelství školy tyto plány vyžaduje ke schválení, si jej nechat ředitelem schválit.

Pokud váš ŠVP neobsahuje výstupy, týkající se informatického myšlení, pak je potřeba realizovat úpravu vzdělávacích dokumentů. Na některých stupních škol je pro to opora v RVP (škola by vlastně měla např. algoritmizaci učit), někde je to komplikovanější. Podrobněji:


 

Střední školy

Střední školy povětšinou mají již v současném RVP zařazenu výuku algoritmizace (např. v RVP pro gymnázia je mezi očekávanými výstupy uvedeno řešení problémů pomocí algoritmického přístupu a v učivu základy programování). Již dnes jsou školy povinny tato témata učit. ŠVP již dnes musí tato témata obsahovat. Pokud neobsahuje, těžko bude někdo argumentovat proti změně ŠVP s cílem doplnit tyto výstupy, jestliže jsou povinné. Těžko bude někdo argumentovat, že učíte něco, co není v ŠVP, když to současně obsahuje RVP.

Existuje mnoho RVP pro různé typy středních škol. Na těch středních školách, kde se v RVP vhodná formulace o algoritmizaci nebo programování nevyskytuje, lze použít přístup, který zmiňujeme pro 1. stupeň ZŠ níže (rozšiřující učivo).

 

2. stupeň ZŠ

RVP pro 2. stupeň ZŠ má již v současném znění v cílovém zaměření vzdělávací oblasti uvedeno „využívat při interakci s počítačem algoritmické myšlení“. To znamená, že výuka informatického myšlení je zmíněna v současných RVP. Pak můžete žádat změnu ŠVP, která se bude těžko odmítat. 

Není však nutno čekat na změnu ŠVP. Stačí upravit svůj vzdělávací plán pro danou třídu a daný školní rok. V případě, že ředitelství školy tyto plány vyžaduje ke schválení, jej nechat ředitelem schválit (s argumentací, že materiály byly zveřejněny později, než byl váš vzdělávací plán připraven, a že je škoda čekat celý další rok). Při případné kontrole budete snadno argumentovat tím, že učíte něco, co je vyžadováno RVP.

 

1. stupeň ZŠ

 Protože v ŠVP pro 1. stupeň ZŠ se algoritmizace a další složky informatického myšlení nevyskytují, je potřeba v případě rozsáhlé změny výuky upravit stávající ŠVP. Elegantní způsob je přidání nově vyučovaných témat do rozšiřujícího učiva. To znamená, že taková témata se mohou, ale nemusí vyučovat. 

Bude tedy nutno inovovat ŠVP vaší školy, ale vzhledem k tomu, že se nemění povinný základ ani očekávané výstupy, není zde zdroj předpokládaných protestů kolegů a lze očekávat bezproblémové schválení ředitelstvím školy i školskou radou.

 

Argumentace pro vedení školy

Vždy je užitečné projednat inovaci výuky s ředitelem školy. Můžete argumentovat, že vyučujete podle materiálů, připravovaných v rámci ministerstvem vyhlášeného strategického projektu, které jsou v souladu s revidovaným RVP pro informatiku, zveřejněným Národním ústavem pro vzdělávání. Tudíž vlastně připravujete výuku na škole na brzkou budoucnost, kdy tyto revidované RVP budou závazné. 

Tuto argumentaci můžete přednést vedení školy jak předem, tak při kontrole. Velká většina ředitelů je ráda, když se škola připravuje s předstihem na změny, a podpoří Vás, protože si je vědoma i možného bonusu v konkurenčním boji škol. Také si nedovedeme představit školního inspektora, který by kritizoval, že učitel inovuje výuku podporovanou ministerstvem.

 

Žádný strach

Naše vzdělávací materiály byly v minulém roce průběžně ověřovány na cca 30 školách a nikde nevznikl žádný problém. Nesetkali jsme se s tím, že by ředitel školy takovou výuku odmítl nebo že by někde nějaká kontrola učiteli inovovanou výuku vyčítala.

Pokud by přesto k takové situaci nastalo, klidně nám o ní napište. Postavíme se za Vás a spolu s vámi vysvětlíme, že jsou to změny připravované a ověřované ministerstvem školství v souladu s vládou schválenou Strategií digitálního vzdělávání.

 

 

 

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová.