Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlsíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

Učme děti přemýšlet

 

Rozhovor

Co má žáky naučit informatika? 

V matematice se můžeme učit nazpaměť vzorečky, aniž bychom jim rozuměli, nebo se můžeme učit přemýšlet. S informatikou je to podobné. Dává dětem do ruky další směr a nástroj, kterým mohou zkoumat a objevovat svět. Učí se například:

  • Systematicky posuzovat různá řešení, vybírat to nejvhodnější pro danou situaci
  • Rozdělit velký problém na několik menších, snáze řešitelných
  • Plánovat a řídit činnosti
  • Vytvářet a pečlivě popisovat postupy, které spolehlivě vedou k nějakému cíli, i když je vykonává někdo jiný
  • Vybírat, které aspekty problému jsou podstatné pro jeho řešení a které lze zanedbat
  • Uspořádat i velké a nesourodé soubory dat tak, abychom je mohli dále využít
  • Používat jazyky, kterými se domluví s počítači, roboty a umělou inteligencí 

Při tom se učí porozumět tomu, jak počítače fungují a jak je třeba uvažovat, aby z nich měly co největší užitek.

Informatika nám umožňuje chovat se účelně. Zpřesňuje a zefektivňuje myšlení dětí, logické uvažování a strukturování vědomostí - zkrátka rozvíjí jejich osobnost.

Nebo vlastně nerozvíjí. Na českých základních školách se totiž až na výjimky informatika neučí: 

 

0.83 %

času stráveného na základní škole

se žáci věnují technologiím

0.00 %

času strávaného na základní škole

se žáci věnují informatice

 

Nejbližší obor se jmenuje ICT a na více než 99 % má stanovenu jinou než informatickou náplň: rozvíjí digitální gramotnost, učí ovládání počítače. Obsahem hodin bývá například: opisování textů, psaní 10 prsty, prohlížení internetu, kopírování textů „do referátů“, vytváření počítačových prezentací, střih videa a editace fotografií, ovládání jiných specializovaných aplikací, hraní (i vzdělávacích) her nebo „volná zábava“. 

    Informatika jako obor ale patří do kategorie oborů STEM – je blízká přírodovědným a technickým předmětům, nikoliv výchovám

    Účinnou a často používanou metodou, jak se informatiku učit, je programování. I docela malé děti už dnes mohou skládáním příkazů řídit chování a činnost vzdělávacích robotů nebo postaviček na displeji. 

     

    mina rozarka ozobot

     

    • Současný školní obor ICT učí člověka obsluhovat počítač, místo aby učil počítači a světu, ve kterém hraje stále důležitější roli, rozumět
    • Současný školní obor ICT učí člověka, jak technologie konzumovat v rámci konkrétních aplikací, místo aby učil si technologie přizpůsobovat a přetvářet podle vlastních potřeb.
    • Žáci nemají šanci se potkat s jedním zásadním oborem, který je pro život užitečný a rozvíjí myšlení
    • Žáci nemají příležitost zjistit, že by je informatika mohla bavit, mohli by ji studovat a mít zajištěnou dobrou práci a budoucnost

     

    Víte o nějakém důvodu, proč by děti neměly rozvíjet své informatické myšlení ve školní výuce?

     

     

    Dovolíme našim dětem, aby jako děti v okolních zemích mohly porozumět počítačům, nejen je uměly obsluhovat?

    chci s tím pomoct

    Co to je informatické myšlení?Učitel a žák si hrají s Dashem

    Informatické myšlení uplatňujeme při efektivním řešení problémů:

    • pečlivě formulujeme, v čem problém spočívá a čeho chceme dosáhnout.
    • hledáme a testujeme různé postupy řešení, z nichž pak vzhledem k okolnostem vybíráme ten nejvhodnější,
    • postupy se přitom snažíme tvořit tak, abychom je už nemuseli provádět sami.

    Kdykoliv zadáváme práci tak přesně, abychom si mohli být jisti výsledkem, používáme informatické myšlení. 

    Příklady využití IM v praxi

    Více o IM

    Proč je informatické myšlení pro děti tak důležité?

    • Naučí se tvořit řešení, která vhodně zkombinují možnosti a schopnosti lidí a strojů.
    • Porozumí fungování světa kolem sebe a budou se tak moci podílet na jeho vývoji.
    • Kromě využití technologií se je naučí také vytvářet.
    • Získají vytrvalost a sebejistotu v nejasně zadaných, komplexních a jinak nepříjemných situacích.

    Jak lze informatické myšlení rozvíjet ve škole i mimo ni?

    Vyberte si vlastní cestu, jak pomoci svému dítěti rozvíjet informatické myšlení.

    Informatické myšlení nemá dostatečný prostor

    Změňme to

    Nejnovější články přímo do vaší e-mailové schránky

    Zůstaňte v obraze


    © Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová.