Co má žáky naučit informatika?
V matematice se můžeme učit nazpaměť vzorečky, aniž bychom jim rozuměli, nebo se můžeme učit přemýšlet. S informatikou je to podobné. Dává dětem do ruky další směr a nástroj, kterým mohou zkoumat a objevovat svět. Učí se například:
- Systematicky posuzovat různá řešení, vybírat to nejvhodnější pro danou situaci
- Rozdělit velký problém na několik menších, snáze řešitelných
- Plánovat a řídit činnosti
- Vytvářet a pečlivě popisovat postupy, které spolehlivě vedou k nějakému cíli, i když je vykonává někdo jiný
- Vybírat, které aspekty problému jsou podstatné pro jeho řešení a které lze zanedbat
- Uspořádat i velké a nesourodé soubory dat tak, abychom je mohli dále využít
- Používat jazyky, kterými se domluví s počítači, roboty a umělou inteligencí
Při tom se učí porozumět tomu, jak počítače fungují a jak je třeba uvažovat, aby z nich měly co největší užitek.
Informatika nám umožňuje chovat se účelně. Zpřesňuje a zefektivňuje myšlení dětí, logické uvažování a strukturování vědomostí - zkrátka rozvíjí jejich osobnost.
Nebo vlastně nerozvíjí. Na českých základních školách se totiž až na výjimky informatika neučí:
0.83 % |
času stráveného na základní škole
se žáci věnují technologiím
|
0.00 % |
času strávaného na základní škole
se žáci věnují informatice
|
Nejbližší obor se jmenuje ICT a na více než 99 % má stanovenu jinou než informatickou náplň: rozvíjí digitální gramotnost, učí ovládání počítače. Obsahem hodin bývá například: opisování textů, psaní 10 prsty, prohlížení internetu, kopírování textů „do referátů“, vytváření počítačových prezentací, střih videa a editace fotografií, ovládání jiných specializovaných aplikací, hraní (i vzdělávacích) her nebo „volná zábava“.
Informatika jako obor ale patří do kategorie oborů STEM – je blízká přírodovědným a technickým předmětům, nikoliv výchovám
Účinnou a často používanou metodou, jak se informatiku učit, je programování. I docela malé děti už dnes mohou skládáním příkazů řídit chování a činnost vzdělávacích robotů nebo postaviček na displeji.
- Současný školní obor ICT učí člověka obsluhovat počítač, místo aby učil počítači a světu, ve kterém hraje stále důležitější roli, rozumět
- Současný školní obor ICT učí člověka, jak technologie konzumovat v rámci konkrétních aplikací, místo aby učil si technologie přizpůsobovat a přetvářet podle vlastních potřeb.
- Žáci nemají šanci se potkat s jedním zásadním oborem, který je pro život užitečný a rozvíjí myšlení
- Žáci nemají příležitost zjistit, že by je informatika mohla bavit, mohli by ji studovat a mít zajištěnou dobrou práci a budoucnost
Víte o nějakém důvodu, proč by děti neměly rozvíjet své informatické myšlení ve školní výuce?
Přečtěte si více v často kladených dotazech k rozvoji informatického myšlení.