Co to je informatické myšlení?
Informatické myšlení uplatňujeme při efektivním řešení problémů:
- pečlivě formulujeme, v čem problém spočívá a čeho chceme dosáhnout.
- hledáme a testujeme různé postupy řešení, z nichž pak vzhledem k okolnostem vybíráme ten nejvhodnější,
- postupy se přitom snažíme tvořit tak, abychom je už nemuseli provádět sami.
Kdykoliv zadáváme práci tak přesně, abychom si mohli být jisti výsledkem, používáme informatické myšlení.
Zveme vás na nové online kurzy
Co znamená jeho zavedení do škol pro učitele
- NÚV se chystá do konce roku 2019 zveřejnit upravené rámcové vzdělávací programy s novým pojetím informatiky. Od září 2021 se pak podle nich má učit ve školách. Dostanete prostor vést žáky ke strukturovanému přemýšlení a řešení problémů.
- Revidované RVP a doprovodné materiály pomohou výuku např. programování účelně zacílit ku prospěchu všech žáků a pomohou zajistit návaznost mezi jednotlivými stupni škol. Zejména začínajícím učitelům pomohou výukové materiály, školení a komunitní podpora, které formulacím z RVP dají konkrétní náplň a náměty, jak výuku vést.
- Pro hladký přechod se lze připravovat už nyní. Veřejně dostupné jsou jak pracovní verze části revidovaného RVP, tak i podpůrné vzdělávací materiály. Prostudujte si, jak učit nově informatiku i v rámci stávajících RVP.
Přečtěte si více o rozvoji informatického myšlení ve školní výuce v často kladených dotazech.
Proč je informatické myšlení pro děti tak důležité?
- Naučí se tvořit řešení, která vhodně zkombinují možnosti a schopnosti lidí a strojů.
- Porozumí fungování světa kolem sebe a budou se tak moci podílet na jeho vývoji.
- Kromě využití technologií se je naučí také vytvářet.
- Získají vytrvalost a sebejistotu v nejasně zadaných, komplexních a jinak nepříjemných situacích.