Co to je informatické myšlení?
Informatické myšlení uplatňujeme při efektivním řešení problémů:
- pečlivě formulujeme, v čem problém spočívá a čeho chceme dosáhnout.
- hledáme a testujeme různé postupy řešení, z nichž pak vzhledem k okolnostem vybíráme ten nejvhodnější,
- postupy se přitom snažíme tvořit tak, abychom je už nemuseli provádět sami.
Kdykoliv zadáváme práci tak přesně, abychom si mohli být jisti výsledkem, používáme informatické myšlení.
Vedoucí školského odboru: je třeba změnit pohled na informatiku
Věříme, že velkou část práce na kvalitě výuky informatiky mohou vedle škol odvést jejich zřizovatelé. Požádali jsme zástupce jednoho z nich, vedoucího školského odboru Královéhradeckého kraje RNDr. Jiřího Orta o vyjádření. Jak vidíte výuku ICT a informatiky ve školách dnes? Kam by podle vás měla směřovat? Doporučíte školám využití připravených učebnic nebo můžete doporučit další podpůrné zdroje?
Předmět informatika a výpočetní technika má ve školách nejsložitější postavení. V žádném jiném předmětu není tak obrovský rozptyl v dovednostech jednotlivých žáků. Učitelé informatiky mají také různý přístup k vlastnímu pojetí výuky - výuku lze vést uživatelsky, různou mírou se věnovat oblasti hardwaru, na různé úrovni učit programování.
Je třeba, aby se celkově změnil pohled na informatiku. Nejdůležitější je vést žáky k logickému myšlení a systému algoritmů. Nesmíme ze žáků vytvářet roboty, učitel nemá žáky programovat. Potřebuje žáky programující, nikoliv programovatelné.
Na potřebnou změnu v přístupu k informatice však musíme nejprve připravit učitele. Ti následně povedou žáky k vlastnímu informatickému myšlení. Systém výuky v tomto projektu umožňuje žákům skutečné učení hrou a zároveň jim dává prožitek pocitu radosti, když daný výrobek funguje.
Nespornou výhodou je, že učebnice pokrývají výuku základní školy a rovněž navazující výuky na střední škole. Navíc učitel může podle těchto materiálů realizovat celou výuku, nebo si jen vybrat některé oblasti a svoji výuku jimi doplnit.
Náš současný svět je založen programech, které nás provází celých životem. Musíme systém pochopit, jinak budeme v jistém slova smyslu negramotní.
Co znamená zavedení informatického myšlení do škol pro zřizovatele
- Zajistit stabilní a dostatečnou konektivitu pro připojení školních zařízení k internetu, vybudovat odpovídající vnitřní infrastrukturu, vybavovat školu potřebným hardwarem a softwarem, zajistit správu a zabezpečení.
- Aktivně se zajímat o stav a směřování výuky informatiky odpovídající jejímu vývoji a změnám, podporovat průběžné vzdělávání učitelů, kvalifikovanost.
- Zajímat se o to, jak je to řešeno v jiných obcích, krajích nebo zemích. Inspirovat se. Propojovat lokální aktéry vzdělávání - různé stupně škol, knihovny, vysokoškolské studenty, neziskovky, byznysové firmy - ti všichni mohou vzájemně spolupracovat a pomáhat si.
Přečtěte si více o rozvoji informatického myšlení ve školní výuce v často kladených dotazech.
Proč je informatické myšlení pro zřizovatele tak důležité?
- Vaše školy se zařadí mezi ostatní, které se již aktivně a dlouhodobě rozvoji a podpoře informatického myšlení věnují.
- Podpoříte vzdělávání, které vede lidi k aktivnímu a kreativnímu řešení problémů.
- Absolventi vašich škol budou mít potřebné kompetence pro uplatnění v reálném životě i digitalizujícím se světě. Dokáží systematicky i informaticky myslet; domluví se s lidmi i roboty; budou schopni své kompetence efektivně využít k dalšímu rozvoji jich samotných i prostoru, kde žijí.
- Všichni aktéři vzdělávacího procesu (zejména žáci a učitelé) dostanou možnost získat a osvojit si potřebné kompetence pro život v 21. století. Vyjdete vstříc očekávání rodičů.