Co to je informatické myšlení?
Informatické myšlení uplatňujeme při efektivním řešení problémů:
- pečlivě formulujeme, v čem problém spočívá a čeho chceme dosáhnout.
- hledáme a testujeme různé postupy řešení, z nichž pak vzhledem k okolnostem vybíráme ten nejvhodnější,
- postupy se přitom snažíme tvořit tak, abychom je už nemuseli provádět sami.
Kdykoliv zadáváme práci tak přesně, abychom si mohli být jisti výsledkem, používáme informatické myšlení.
Co znamená jeho zavedení do výuky pro školy
- NÚV se chystá do konce roku 2019 zveřejnit upravené rámcové vzdělávací programy s novým pojetím informatiky. Od září 2021 se pak podle nich má učit ve školách. Bude tedy potřeba upravit školní vzdělávací plán ve prospěch informatiky (časové dotace i obsah).
- Již nyní je možné cíleně a průběžně vzdělávat, podporovat a připravovat své učitele na I. i II. stupni. Inspirovat se od ostatních u nás i ve světě. Zejména začínajícím učitelům pomohou výukové materiály, školení a komunitní podpora, které formulacím z RVP dají konkrétní náplň a náměty, jak výuku vést.
- Začít postupně budovat potřebnou infrastrukturu a pořídit odpovídající vybavení.
Přečtěte si více o rozvoji informatického myšlení ve školní výuce v často kladených dotazech.
Proč je informatické myšlení pro školy tak důležité?
- Zařadí se mezi ostatní školy (země) světa, které se již aktivně a dlouhodobě rozvoji a podpoře informatického myšlení ve svých vzdělávacích systémech věnují.
- Začnou aktivně pracovat na zmírnění nerovnosti, kterou náš současný již překonaný přístup v této oblasti působí.
- Všichni aktéři vzdělávacího procesu (zejména žáci a učitelé) dostanou možnost získat a osvojit si potřebné kompetence pro život v 21. století.
- Nastaly a dále přicházejí změny v reálném i digitálním světě. Pokud v něm budeme chtít nadále uspět, rozumět mu a ovlivňovat ho, bez informatického myšlení se neobejdeme.