Svět IT se stále vyvíjí, nepřeceňujme konkrétní znalosti. Je dobré znát postupy, ale i vědět, jak byste se k určitému postupu dostali.
Patrick Zandl vystudoval religionistiku a archeologii. Při své cestě za archeologickými vykopávkami v první polovině 90. let se ale celkem náhodou seznámil s technologií GSM, a protože se o ní v Česku nic nevědělo, začal o ní psát. Texty původně přidával na své webové stránky o náboženských tématech. V roce 1996 spoluzaložil zpravodajský server mobil.cz. Pracoval jako analytik informačních zdrojů, šéfredaktor portálů zaměřených na technologie, počítače a počítačové hry. Má pět dětí.
Informatické myšlení, co to podle vás je a k čemu je to dobré? Má cenu to učit ve školách?
V dnešní době máme tendenci plácnout na jakoukoliv otázku nebo problém první intuitivní odpověď, která nás napadne. Ale daleko cennější je sednout si, zamyslet se, rozebrat problém na jednotlivé aspekty. U malého problému můžete dát na intuici. Ale když programujete rozsáhlý software nebo stavíte dům, nemůžete si od boku tipnout, kudy do toho.
Já bych byl rád, kdyby se lidé ve školách učili strukturovaně myslet. A mohou se to velmi efektivně učit mimo jiné v informatice při řešení nejrůznějších – a postupně stále složitějších – úloh. Pokud se naučím myslet jako informatik, tedy strukturovaně, využiju to i v mnoha dalších oborech.
Co by se – dle vaší zkušenosti – mělo učit z informatiky ve školách?
Nepřeceňoval bych konkrétní znalosti, používání konkrétních programů a aplikací. To, že si žák nepamatuje, jakým příkazem vytiskne na tiskárně soubor, není podstatné a než vyjde školu, nejspíš se to změní. Hrubé znalosti dneska nestačí. Důležitější je umět hledat řešení, poradit si. Podporujme v dětech zvídavost.
Stejně tak si nemyslím, že se mají drilovat konkrétní programovací jazyky. Předpokládáme například, že se v období několika let prosadí aspoň v některých oborech kvantový počítač, a ten bude postaven úplně jinak než křemíkový. A bude se programovat jinak. Takže i když někdo bude dobrý „dělník“ na programování v Céčku, najednou mu to na nic nebude. Ve škole by se neměla drilovat programátorská rutina, ale ten nadřízený proces. Poznat, v čem spočívá problém. Rozdělit ho na části a řešit ho po částech. Dávat dobrá zadání lidem a strojům. Umět najít chybu a opravit ji. Rozdělovat práci mezi víc lidí a pak ji zase skládat dohromady. Doba osamělých géniů je pryč. Dnešní úkoly jsou obrovské a vyžadují spolupráci mnoha lidí.