Robotika s LEGO WeDo pro 1. stupeň základní školy
Sada výukových materiálů Edukační robotika s LEGO WeDo 2.0 pro 1. stupeň ZŠ je zaměřena na podporu realizace aktivit v oblasti edukační robotiky ve 3. až 5. ročníku základní školy. Obsahuje pět návazných výukových aktivit s využitím robotické stavebnice LEGO WeDo 2.0, pracovní listy pro žáky, metodické pokyny pro učitele a návody ke konstrukcím jednotlivých navržených aktivit. Výuka nevyžaduje žádné předchozí znalosti programování.
Jednotlivé aktivity jsou primárně zaměřeny na rozvoj algoritmického myšlení (algorithmic thinking and programming skills) s využitím výchozího grafického prostředí WeDo 2.0. Metodická část sady výukových materiálů akcentuje principy konstruktivismu, konstrukcionismu, projektové metody výuky a ve značné míře je věnován prostor tvůrčím projektům a praktickým aktivitám v oblasti návrhu a modifikace algoritmu i práce s robotickou stavebnicí.
Součástí metodiky je zároveň nezbytný technický popis práce s robotickou sadou a praktická doporučení vycházející ze zkušeností učitelů s výukou robotiky ve školách.
Obsah
Úvod
- Příprava výuky robotiky s WeDo 2.0 ve škole
- Parametry prostředí pro výuku
- Příprava robotických sad a softwaru
- Příprava učitele na výuku robotiky
- Koncepce výuky robotiky
- Rámcové fáze výuky
- Prováděcí fáze výuky
- Aktivity pro práci s WeDo 2.0
- AKTIVITA 1 - Jednoduchý robot
- Načasování aktivity
- Plánování aktivity
- Konstrukce jednoduchého robota
- Spuštění programu a ovládání barvy
- Objevování dalších programových bloků
- Prezentace a porovnání robotů
- AKTIVITA 2 – Ventilátor
- Načasování activity
- Představení tématu aktivity
- Konstrukce ventilátoru
- Základní ovládání motoru
- Další využití ventilátoru - nápady
- Prezentace
- AKTIVITA 3 - Kolotoč
- Načasování aktivity
- Plánování
- Sestavení kolotoče
- Programování kolotoče
- Modifikace kolotoče - rozšířené zadání
- Prezentace
- AKTIVITA 4 - Nákladní výtah
- Načasování aktivity
- Představení funkce výtahu
- Konstrukce výtahu
- Programování pohybu výtahu
- Rozšíření o jízdu po jednotlivých patrech
- Prezentace a porovnání řešení
- AKTIVITA 5 - Závora
- Načasování aktivity
- Představení funkce závory
- Konstrukce závory
- Programování pohybu závory
- Ovládání závory pomocí senzoru vzdálenosti
- Prezentace a porovnání řešení programů a konstrukcí
- Opakování, procvičování
- Závěr
- Přílohy
- Návody na sestavení použitých konstrukcí
- Pracovní listy pro žáky
- Případné možné odpovědi na zvídavé dotazy žáků “Co je to...?”
- Práce se senzorem náklonu
- Informační zdroje