Programování ve Scratch II (projekty pro 2. stupeň základní školy)
Metodická příručka nabízí pro výuku na 2. stupni základní školyšest různě náročných projektů, v nichž žáci mohou objevovat možnosti prostředí SCRATCH. Programování těchto projektů volně navazuje na základní dovednosti a první zkušenosti se Scratchem získané podle výukových a učebních materiálů J. Vaníček a spol.: Programování ve Scratchi I (pro 2. stupeň základních škol).
Projekty jsou koncipovány jako různě obtížné komplexní aktivity, v nichž žáci objevují některé náročnější algoritmické postupy a informatické koncepty. Práce na projektu je rozčleněna do několika fází. Toto fázování práce na řešení projektu by mělo přispět k dovednostem žáků rozložit problém na dílčí podproblémy (dekompozice) a k pochopení vybraných postupů v prostředí SCRATCH. Každá fáze postupně přináší („nabaluje“) rozšíření fází předchozích a představuje určitou hotovou funkční část řešeného projektu s plně funkčními prvky.
Snahou autorů je, aby projekty nebyly jen zajímavou aktivitou pro výuku informaticky zaměřených předmětů, ale i příležitostí pro uplatnění dovedností a znalostí žáků z dalších předmětů (např. zeměpisu) včetně jejich dosavadních dovedností používat digitální technologie (při zpracování zvuku a fotografií a dalších).
Obsah
ÚVOD
ZÁKLADNÍ ALGORITMICKÉ KONCEPTY
JEDNOAKTOVKY, PROJEKTY A HRY
- Jednoaktovka: OHŇOSTROJ
- Jednoaktovka: ZASNĚŽENÁ KRAJINA
- Projekt: HODINY
- Variace na hru: PIANO TILES
- Příběh: OSTROV POKLADŮ
- Hra: BLUDIŠTĚ
PŘEDPROJEKTY
- Předprojekt: SOUŘADNÝ SYSTÉM
- Předprojekt: KULIČKA
- Předprojekt: NÁKUPNÍ SEZNAM
- Předprojekt: KLAVÍR