Základy informatiky pro střední školy
Učebnice nabízí úlohy a aktivity, jejichž řešením se žáci seznámí se základy informatiky a se způsobem uvažování a pohledem na svět, který je informatice vlastní. Pracují s počítači, ale někdy také jen s tužkou, papírem a sousedem v lavici. To podstatné se při studiu informatiky odehrává v jejich hlavách. Učebnice svými cíli, pojetím a tématy volně navazuje na učebnici informatiky pro ZŠ a odpovídá novému pojetí informatiky v RVP.
Schválilo MŠMT č. j.: MSMT-34070/2021-6 dne 17. května 2022 k zařazení do seznamu učebnic pro střední vzdělávání jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací oblast Informatika s dobou platnosti 6 let.
Vstup do učebnice Vstup pro učitele
Učebnice nabízí výklad základních souvislostí, předpokládá ale především aktivní činnost a objevování žáků. Proto obsahuje ke každé kapitole ukázkové přípravy hodin pro učitele a metodické poznámky. Samotný text učebnice jako je spíše záloha, žáci s ním běžně nemusí přijít do styku.
Žáci zjistí, co jsou to informace, a naučí se posuzovat výhody a nevýhody různých způsobů jejich zpracování. V informatice se spíše než jednu správnou odpověď na otázku učíme hledat různá řešení, zhodnotit je a vybrat nejvhodnější podle našich kritérií.
Dalším tématem je modelování, tedy hledání takové reprezentace rozhodujících částí problému, která jeho řešení co nejvíce usnadní. Na to navazují informační systémy, se kterými se v životě setkáváme každodenně. Opět budeme zkoumat, jak fungují, jak je vytvářet, jak rozpoznat, který je pro daný účel nejvhodnější.
Možná nejdůležitějším pojmem informatiky je algoritmus: pracovní postup popsaný tak přesně a jednoznačně, že se na jeho výsledky můžeme spolehnout. S algoritmy se setkáváme nejen v podobě počítačových programů. I paní u okénka, která tvrdí, že „to nejde, další!“ – plní svůj algoritmus. Všichni potřebujeme umět algoritmy vytvářet, pečlivě formulovat, hodnotit a vylepšovat.
Učebnice poslouží zájemcům o další studium informatiky, zaměřuje se ale na témata a dovednosti přenositelné i mimo svět IT a užitečné všem žákům. Předchozí zkušenosti a znalost programování jsou určitě výhodou, ale nejou podmínkou. Hodí se mít počítač s připojením k internetu a aktuálním prohlížečem, žádné zvláštní vybavení potřeba není.
Kapitoly:
Informace
- Úvod a komunikace
- Co jsem za zvíře?
- Rozhodovací stromy
- Měření stromů a informací
- Data a jejich význam
Grafy a modelování
- Úvod do grafů
- Zapisování grafů
- Jednotažky
- Stavové prostory
- Simulace
Informační systémy
- Úvodní hra
- První seznámení
- Aplikace Coda.io
- Použitelnost
- Vývoj informačního systému
- Závěrečný projekt
Úvod do algoritmizace
- Úvodní úlohy
- Slovní popis pracovního postupu
- Vývojové diagramy