Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

základy programování ve Scratch pro 5 ročník ZŠ.png

Učebnice je určená pro žáky 5. ročníku. Je rozdělená do tří modulů, přičemž každý využívá jiný zajímavý příběh seznamující žáky se základními programátorskými koncepty. Výuka nevyžaduje žádné předchozí znalosti programování.

 Schválilo MŠMT č. j.: MSMT-11717/2021-1 dne 28. 4. 2021 k zařazení do seznamu učebnic pro základní vzdělávání jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Informatika s dobou platnosti šest let.

Oblast:
algoritmizace
Stupeň školy:
1. stupeň ZŠ
Autor:
prof. RNDr. Ivan Kalaš, PhD.; Mgr. Karolína Miková, PhD.

Komplet učebnice ke stažení

 Pracovní projekty online

Každý modul obsahuje čtyři zkoumání, která se skládají ze tří až čtyř na sebe navazujících aktivit. Aktivity využívají prostředí vizuálního programovacího jazyka Scratch, přičemž se nezaměřují jen na vytváření vlastních programů, ale i na čtení vytvořených scénářů s porozuměním.

Učebnice se skládají z metodického materiálu pro učitele, ve kterém najde kromě všeobecných vzdělávacích cílů i propojení na RVP, slovník s novými pojmy, posloupnost kroků pro řešení jednotlivých aktivit spolu s poznámkami, na co si dát pozor, náměty k diskuzím a samozřejmě řešení aktivit. Pro každé bádání jsou dále připravené prezentace se zadáními, která může učitel promítat žákům. Učebnice obsahuje různé plakátky nebo slovníčky s používanými příkazy, které je možné si pověsit ve třídě na zeď. Pro šikovné žáky jsou předpřipravené rozšiřující úlohy, které jsou na speciálních arších.

Obsah

Modul 1: Vytváříme vzory

Bádaní 1 – Pohyby a otisky

  • Potáhni a otiskni
  • Potáhni, otoč a otiskni
  • Posuň, otoč a otiskni
  • Jednoduché scénáře (Bez klávesnice)

Bádaní 2 – Opakování a střídání

  • Vzory s opakováním
  • Počítáme úhly (Bez klávesnice)
  • Střídavé vzory
  • Opakujeme a střídáme (Rozšíření)

Bádaní 3 – Květy: algoritmus ´ze středu´

  • Dopředu a dozadu
  • Uhádni vzor (Bez klávesnice)
  • Používáme více kostýmů

Bádaní 4 – Další vzory a vlastní bloky

  • Vytvořme si vlastní blok
  • Čteme scénaře (Rozšíření / Bez klávesnice)
  • Vytváříme řad květů  (Rozšíření)
  • Květy květů (Rozšíření)

Modul 2: Geometrie pana Brouka

Bádaní 1 –  Zkoumáme pero

  • Kreslíme římské číslice
  • Přeházené tečky
  • Jsem pan Brouk (Bez klávesnice)
  • Dva algoritmy

Bádaní 2 – Kreslíme pravidelné mnohoúhelníky

  • Jak na mnohoúhelník
  • Scénáře mnohoúhelníků (Bez klávesnice)
  • Vytváříme a používáme vlastní bloky
  • Kombinujeme vlastní bloky

Bádaní 3 –  Objevujeme tečky

  • Tečky a čárky
  • Jaký obrázek? (Bez klávesnice)
  • Roj teček
  • Obloha plná hvězd

Bádaní 4 – Projekty pana Brouka: Přírodní scenérie

  • Kreslíme stromy
  • Čteme scénáře (Bez klávesnice)
  • Bydlíme u lesa (Rozšíření)
  • Pohoda na pláží (Rozšíření)

Modul 3:  Společenství čtyř

Bádaní 1 – Postavy ožívají

  • Čtyři hrdinové
  • Nano se teleportuje
  • Tera se vznáší
  • Piko na vycházce

Bádaní 2 – Poznáváme podmínky

  • Opakuj, dokud nenastane …
  • Dotýká se barvy?
  • Procházka ve vzduchu
  • Pravda nebo nepravda? (Bez klávesnice)

Bádaní 3 – Rozesíláme zprávy

  • Rozesíláme a přijímáme (Bez klávesnice)
  • Na začátek: Reaguje jeden
  • Reaguje více postav: Jde se k Teře!

Bádaní 4 –  Příběhy společenství

  • Čteme scénáře (Bez klávesnice)
  • Příběh čtyř kamarádů (Rozšíření)

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů