Vedoucí školského odboru: je třeba změnit pohled na informatiku
Věříme, že velkou část práce na kvalitě výuky informatiky mohou vedle škol odvést jejich zřizovatelé. Požádali jsme zástupce jednoho z nich, vedoucího školského odboru Královéhradeckého kraje RNDr. Jiřího Orta o vyjádření. Jak vidíte výuku ICT a informatiky ve školách dnes? Kam by podle vás měla směřovat? Doporučíte školám využití připravených učebnic nebo můžete doporučit další podpůrné zdroje?
Předmět informatika a výpočetní technika má ve školách nejsložitější postavení. V žádném jiném předmětu není tak obrovský rozptyl v dovednostech jednotlivých žáků. Učitelé informatiky mají také různý přístup k vlastnímu pojetí výuky - výuku lze vést uživatelsky, různou mírou se věnovat oblasti hardwaru, na různé úrovni učit programování.
Je třeba, aby se celkově změnil pohled na informatiku. Nejdůležitější je vést žáky k logickému myšlení a systému algoritmů. Nesmíme ze žáků vytvářet roboty, učitel nemá žáky programovat. Potřebuje žáky programující, nikoliv programovatelné.
Na potřebnou změnu v přístupu k informatice však musíme nejprve připravit učitele. Ti následně povedou žáky k vlastnímu informatickému myšlení. Systém výuky v tomto projektu umožňuje žákům skutečné učení hrou a zároveň jim dává prožitek pocitu radosti, když daný výrobek funguje.
Nespornou výhodou je, že učebnice pokrývají výuku základní školy a rovněž navazující výuky na střední škole. Navíc učitel může podle těchto materiálů realizovat celou výuku, nebo si jen vybrat některé oblasti a svoji výuku jimi doplnit.
Náš současný svět je založen programech, které nás provází celých životem. Musíme systém pochopit, jinak budeme v jistém slova smyslu negramotní.