Vítej na našich stránkách! Jsme rádi, že tě úloha zaujala.
Pojďme se podívat, jak ji správně vyřešit. Zadání znělo následovně:
Míchačka textu
Máme dva druhy strojů, Lepidlo a Otočku.
Lepicí stroj slepuje dvě slova do jednoho (obrázek vlevo nahoře).
Otočka napíše zadané slovo pozpátku (obrázek vlevo dole).
Obrázek vpravo ukazuje kombinaci obou strojů. Do 3 bílých polí jsou vkládána slova, v modrých se objeví výsledek.
Která slova musíme vložit do bílých polí stroje, abychom v nejspodnějším modrém poli získali slovo PROSINEC?
Vyber správnou odpověď:
1. | N ISORP EC |
2. | ORP IS CEN |
3. | RP ISON EC |
4. | PR OSI NEC |
|
![]() |
Řešení
Správná odpověď je N ISORP EC.
Na obrázku je znázorněno, jak bude slovo PROSINEC při správném řešení vznikat.
Ostatní odpovědi:
ORP IS CEN nemůže být správně, protože poslední část CEN se přilepí na konec slova, slovo tedy skončí na CEN.
PR OSI NEC bude sice správně končit, ale po spojení prvních dvou částí a otočení vznikne buď ISORP, nebo RPISO (podle toho, kam vložíme jednotlivé části textu).
RP ISON EC obsahuje část slova, které je pozpátku NOSI a není součástí slova PROSINEC.
U žádné z nesprávných odpovědí nelze vytvořit slovo PROSINEC, ani když by se vstupní texty vložily do vstupních polí přeházeně.
Co má tato úloha společného s informatikou
Tato úloha patří do kategorie formálních jazyků a automatů, jedné z hlavních částí informatiky. Počítač zpracovává čísla a texty a pomocí takovýchto grafů, jako byl použit v úloze, si lépe dokážeme představovat a navrhovat, co se s těmito daty v počítači děje.
Úloha předkládá stroj a popis chování jeho částí – nikoliv ovšem popis chování stroje jako celku. Úkolem je najít vstupní podmínky, které povedou k danému výstupu. Je tedy třeba porozumět danému popisu postupu, identifikovat řetězce příčin a následků, z nich plynoucí vztahy mezi vstupy a výstupy a porozumět tak celému postupu.
Schéma je přehledné pro člověka, pro stroj bychom stejný stroj popsali prostřednictví funkcí, např. takto: slep(otoč(slep((L1, L2)), L3). Volání funkce je považováno za počátek nějaké aktivity. Funkce dostávají vstupní parametry (v našem případě dvě slova), zpracují je a vrací výstupní hodnoty (zde jedno výsledné slovo). Výstup funkce lze ihned použít jako vstup další funkce, jak naznačuje i uvedený zápis, a jak to znáte z matematiky. Ve středoškolské matematice se ovšem soustředíte na funkce reálných čísel, např. logaritmus.
Jeden z významných výsledků teoretické informatiky (zjednodušeně) říká, že vše, co jde spočítat na počítači, jde spočítat i pomocí několika málo základních funkcí (např. „zvětši vstupní parametr o jedna“) a operátorů (např. opakované provádění funkce). To je skvělé, protože pro zkoumání hranic vypočitatelného nemusíme zkoumat všechny programy, stačí se zabývat kombinacemi základních funkcí.
Úloha Bobříka informatiky z roku: 2012 , kategorie: Junior
obtížnost: Střední, kód úlohy: 2012-SK-02 *
autor: Andrea Hrušecká, Peter Tomcsányi