Rozhovor s Klárou Štouračovou - spoluzakladatelkou makeITtoday
Co to jsou digitální dovednosti?
Žijeme v technologické době a pokrok bude stále rychlejší. Technologie jsou součástí každodenního života, děti nevyjímaje. Jedná se již o úplně základní dovednost, jak porozumět světu kolem sebe, je to nová forma gramotnosti. Je velký rozdíl mezi pasivním užíváním (pustit si video na Youtube, pustit si hru na tabletu) a opravdovým porozuměním, kdy dítě je v roli tvůrce a systematicky se učí, jak zacházet s technologiemi, ovládat je a nikoliv, aby tomu bylo naopak. Digitální dovednosti nejsou jen o tom naučit se pracovat s technologiemi, ale být schopen vyhodnotit rizika a bezpečně se pohybovat v prostředí internetu.
Jaké digitální dovednosti ovládají děti?
Většina dětí jsou pasivními uživateli technologií, berou je jako hračku, nikoli jako užitečný nástroj. Tak, jak je učíme poznávat svět a jeho pravidla, musíme je na začátku provádět i světem technologií. Jinak jsou jeho lákadla příliš velká a stěží jim samy odolají. Digitální dovednosti u dětí se u nás ve školách zatím systematicky moc nerozvíjí. Děti si umí pustit hru na telefonu nebo video na Youtube, ale např. stáhnout a uložit soubor neumí a už vůbec ne vysvětlit, jak technologie fungují nebo porozumět, jaké možnosti nabízejí.
Jaké digitální dovednosti se ve škole učí? Je to pro práci dostačující?
Ve Finsku, Kanadě, Velké Británii a mnoha dalších zemích je povinná výuka programování od první třídy základní školy a prolíná se všemi předměty. V ČR značně zaostáváme nejen za státy západní Evropy, ale vezměte si třeba Estonsko nebo Maďarsko, kde jsou ve výuce digitálních dovedností mnohem dále. U nás se bohužel většinou pořád učí studenti v informatice Excel a Word. Nemluvě o integraci technologií do výuky ostatních předmětů. V kurzech se pak setkáváme s tím, že děti úplně poprvé počítač použijí k něčemu jinému než puštění Youtube nebo hraní her. Je třeba si uvědomit důležitost technických dovedností a možnosti, které tím dětem otevírají. Zdaleka se nebavíme jen o uplatnění v technologických oborech, ale prakticky ve všech oborech a povoláních, pro které se děti a studenti jednou rozhodnou.
Jaký bude další vývoj digitálních dovedností potřebných k výkonu povolání?
Naši rodiče měli 3 profese za život, my máme 3 najednou. Truhlář nebo lékař, digitální dovednosti zkrátka budou potřeba. Můžete si to představit takto: sekretářka má za úkol poslat mail, ve kterým se mění oslovení na 50 adres. Pokud bude umět základy scriptování, zabere jí to třeba 30 minut. Jinak bude posílat každý mail zvlášť, a klidně dvě hodiny.
Jak se změní pracovní trh v nejbližších pěti, deseti, dvaceti letech?
Technologie mění svět – a není vyhnutí. To je dnes jasné snad už každému. Nevíme, jaká povolání budou existovat za dvacet let, ale víme, že digitální dovednosti jsou strašně důležité už teď. Nejde jen o digitální dovednosti, ale také kritické myšlení, tvořivost a soft skills, tedy tzv. měkké dovednosti, které v našich kurzech také u dětí a studentů rozvíjíme. Turbulentní změny, které technologie a globalizace přináší, dokáže člověk úspěšně zvládnout právě díky těmto univerzálním dovednostem.
Jaké obory jsou podle vás nejvíce zasaženy automatizacía robotizací?
Digitalizace a automatizace zásadním způsobem ovlivňují svět práce. Stroj či algoritmus sice může provádět některé z nejvíce „kodifikovatelných“ úkolů, to ovšem neplatí pro úkoly vyžadující vysoký stupeň dovedností typu řešení problémů, kreativity a sociální interakce. Studie OECD a McKinsey, které s touto rozmanitostí pracovních činností počítají, ukazují, že lze plně automatizovat pouze zhruba 5–9 % pracovních pozic.
Jaké skupiny obyvatel budou nejvíce zasažené? Bude potřeba jejich rekvalifikace? Jak bude probíhat podle vás?
Různé výzkumy uvádějí, že nejvíce jsou ohrožena pracovní místa s rutinními úkoly a malou potřebou kreativity a sociální interakce. Ale vzniknou nové pozice a je třeba vytvořit prostředí, ve kterém bude pro všechny dostupné si odpovídajícídovednosti pro nové pozice osvojit. Modernizace vzdělávacích systémů a celoživotního vzdělávání, ale i zapojení soukromého sektoru. Vzdělávání dětí, studentů i dospělých by se mělo mnohem více zaměřit na klíčové kompetence a měkké dovednosti jako komunikace, spolupráce, tvořivost a kritické myšlení.
Jak se dá naučit porozumění technologiím? Kudy vede cesta?
Svět se digitalizuje, pokud nebudeme rozumět technologiím, hrozí riziko, že nebudeme rozumět světu. S dětmi začínáme od 8 let cestu porozumění technologiím programováním ve vizuálním jazyce Scratch, zároveň se seznamují s počítačem a internetem. Vysvětlujeme, jak se bezpečně chovat na internetu a ukazujeme, co všechno technologie dokáží. Vše je hravou a interaktivní formou. Scratch byl vyvinut na MIT (Massachusetts Institute ofTechnology) a je používán ke vzdělávání dětí na školách po celém světě. S dětmi je to o tom, naučit je věci zkoušet, nebát se dělat chyby a ukázat jim, že i ony můžou být tvůrci. Naše kurzy jsou navazující a systematicky tak děti vzděláváme a seznamujeme je s dalšími technologiemi. Je pro nás důležité dát dětem přesah do reálného světa, ukázat, k čemu a jak se dají technologie využít.
Jak moc budou lidi vyčleněni ze společnosti? Dá se hovořit o digitální negramotnosti, která bude mít stejný dopad, jako měla před lety negramotnost lidí?
Digitální dovednosti jsou už dnes všeobecně považovány za novou formu gramotnosti, která by se samozřejmě měla vyučovat plošně jak na gymnáziích, tak na odborných školách. Něco jako angličtina, čeština a matematika. Češtinu taky využijete ve všech oblastech a nemusí ze všech studentů být spisovatelé. Digitalizace se projevuje ve všech oblastech. Například státní sféra – bude to ještě nějaký rok trvat, ale i tato oblast bude plně digitalizovaná a každý občan by měl být tedy digitálně gramotný.
Existuje nějaká profese, která nebude zasažena digitalizací?
Trh práce se mění velmi rychle a už teď existují profese, které jsme si ještě před pár lety neuměli představit, a vznikla úplně nová odvětví, např. profese v oblasti sociálních médií. Všechny profese se mění, některé více jiné méně, ale osvojit si základní digitální dovednosti je opravdu nezbytnou součástí všech profesí. Pro příklady není třeba chodit daleko: vezměme si třeba supermarkety a pokladny bez pokladních nebo restaurace, kde vás místo číšníka obslouží robot. Ale stejně bude třeba, aby u samoobslužných pokladen i u robota byl lidský dohled. Stejně tak je to ale i ve velmi odborných profesích jako je lékařství – třeba chirurg se musí naučit operovat s pomocí robota. Zkrátka profese se vyvíjí a je třeba se přizpůsobit a osvojit si nové dovednosti. Je to revoluce dovedností a hlavní výzvou je umožnit lidem zvyšovat kvalifikaci a pomoci jim se přizpůsobit novým podmínkám.
Co věda lékařství? Jak moc pronikají technologie sem?
Nedá se to generalizovat, ale už dnes lékařům pomáhají při různých výkonech a operacích roboti a umělá inteligence má uplatnění v analýze velkého množství dat pacientů, ze kterých je například možné formulovat pravděpodobnostdegenerativních změn vedoucích k civilizačním chorobám jako jsou onkologická onemocnění, Alzheimerova choroba atd.
Autor: Jan Schönbauer