Canada Learning Code (CLC) je kanadská dobročinná organizace podporující digitální gramotnost obyvatel jako důležitou dovednost, která nám pomáhá obstát v dnešním světě. Jednou z hlavních myšlenek je umožnit přístup k takovému vzdělání všem skupinám obyvatel, zejména těm, se kterými se tradičně v oblasti IT příliš nepočítá, nebo jinak znevýhodněným (například tělesně nebo jazykově). Zvyšování digitální gramotnosti je podle CLC zásadní investice do budoucnosti země.
Úspěch realizace tohoto plánu můžeme už předběžně vytušit z následujících statistik: od roku 2011 se jejich vzdělávacích programů zúčastnilo v souhrnu přes 600.000 zájemců, uspořádáno bylo více než 10.500 akcí, čas strávený programováním přesáhl 1.700.000 hodin a počet mentorů z řad dobrovolníků, bez nichž by tohle vše nebylo možné, je více než 11.000.
Co čísla napoví, to lépe dokreslí obsah webové stránky, na které se dozvíme, s čím nám CLC pomůže.
Zaprvé je možné se začít sám vzdělávat za využití některého z mnoha workshopů, zaměřených na konkrétní skupiny (děti, ženy, učitelé apod.). Tématem může být tvorba webových stránek nebo únikové hry ve Scratchi, na dívky je zaměřen program o rozpoznávání kyberšikany a obraně před ní a mnohé další. Workshopy je možné absolvovat i online, nejsou tedy omezeny jen na kanadské občany (ovšem nezapomeňte vzít v potaz časové pásmo, ve kterém je uveden začátek kurzu).
Zadruhé: pro učitele, rodiče, případně dobrovolníky, kteří by se chtěli na vzdělávání ostatních podílet, jsou připraveny vypracované lekce s cílem zapojit informatické myšlení do výuky nebo her, a to i bez jakýchkoli předchozích zkušeností s programováním. Nejedná se o samostatnou hodinu informatiky, metody a aktivity jsou spíše propojeny s jinými předměty jako je tělocvik, matematika, přírodní vědy nebo hudba. Děti si tak za pomoci dospělých mohou vyzkoušet, jak naprogramovat sled různých zvuků či tónů o různé výšce, délce nebo hlasitosti, ty starší třeba vytvořit digitální model Sluneční soustavy. K některým aktivitám není potřeba žádná elektronika, např. ke hře na roboty - děti se učí, jak si vzájemně dávat jasné instrukce ve správném pořadí s cílem provedení konkrétních úkonů, čímž simulují psaní programů. Všechny lekce obsahují návody, odkazy, vysvětlivky, případně i řešení.
V neposlední řadě je součástí webu blog s články různých autorů. Jsou to často samotní účastníci akcí, pořádaných CLC, kteří čtenáři přibližují svoji zkušenost a zhodnocují přínos kurzů a setkání. Z druhé strany se na totéž můžeme podívat díky příspěvkům dobrovolníků a dalších lidí, kteří se aktivně podílejí na chodu organizace.
Avšak i pro pouhé pozorovatele zvenčí, kteří se neplánují účastnit žádných organizovaných akcí, je zde spousta zajímavých článků informativního charakteru. Průběžně přibývají aktuální témata, v současné době samozřejmě zaměřené na změny ve společnosti spojené s koronakrizí. Najdete zde například text s tipy, jak některé výše zmíněné lekce doma zvládnout s dětmi snadno i jako rodič. Vybrané jsou takové aktivity, ke kterým není potřeba nic složitého, popsané krok za krokem.
S touto tématikou úzce souvisí naše oprávněné obavy z nadměrného vystavování dětí technologiím a naše snahy omezit čas strávený před obrazovkou počítače nebo mobilu narážející na dobu, kdy většina výuky a jiných aktivit probíhala online. Této problematice se v kostce věnuje tento článek.
Na blogu najdeme i rady pro pracující rodiče ohledně organizace a zvládání práce z domova a mnohé další.
Pokud vás tato „ochutnávka“ nalákala a vládnete angličtinou nebo francouzštinou, prozkoumejte webové stránky Canada Learning Code na vlastní pěst a nechte se inspirovat!
autor: Jana Čtveráčková