Jestli vás bude bavit nějaký sport, poznáte snadno. Prostě si ho vyzkoušíte. Stejně tak můžete ochutnat nějaké jídlo, přečíst úryvek z knížky, a poměrně rychle tak zjistit, jestli u vás budou mít šanci na úspěch. Ale jak poznat, jestli vás – nebo vaše děti – zaujme programování? Nejde si jen tak sednout a během pár minut si to vyzkoušet. Stojí to trochu úsilí, poznávání a učení. Napovědět vám ale mohou otázky, které sepsal Ryan v článku na blogu webové stránky iD Tech, úspěšné rodinné firmy, která organizuje individuální i skupinové kurzy nebo tábory s výukou programování.
Baví vaše dítě videohry a aplikace? Nebo LEGO?
Tahle otázka vám může připadat jako finta hned na úvod, protože snad 95% z vás odpoví kladně. Znamená to ovšem jednu věc: že vašemu dítěti není technické myšlení cizí. A je dobré si uvědomit, že děti bude při programování motivovat myšlenka, že tvoří něco, co samy rády užívají.
Chce vaše dítě změnit svět?
Tohle je zase otázka z opačného extrému. Ale ptáme se na „změnu“, ne vyřešení všech problémů světa. A programování opravdu mění svět dnes a denně. Představte si takový Minecraft nebo Facebook, a i pokud tohle pro vás nejsou zrovna dobré příklady, věřte, že přijdou další a další změny, novinky a fenomény.
Chce vaše dítě získat dovednosti, po kterých bude v budoucnosti na pracovním trhu poptávka?
Denně možná slyšíte, že budoucnost patří technickým oborům, a programování zvlášť. Prý až 65% lidí bude pracovat na pozicích, které dnes ještě neexistují. Nevíme možná, jaké přesně to budou, ale dá se vsadit téměř s jistotou na to, že v popředí bude stát vývoj a aplikace technologií. Rozhodně tedy neděláte krok zpět, když děti podpoříte v zájmu o ně.
Chtěli byste umět myslet jako počítač nebo „mluvit“ jeho jazykem?
Tahle otázka možná mohla zaznít jako první. Co je to vlastně programování? Abyste si mohli přečíst tenhle článek, musel se nejprve autor a potom i vy dorozumět s počítačem nebo mobilem. Zapnout ho, přihlásit se ke svému účtu, naťukat slova, zveřejnit je jako článek, který se pak dostal po internetu až k tam, kde jste ho našli. To všechno obnáší komunikaci s počítačem, a podobně to funguje i s ostatními běžně dostupnými technologiemi, kterým se, jak potvrdila první otázka, většina dětí nevyhýbá. Určitě je tedy bude bavit dávat pokyny robotovi a sledovat, jak je plní, nebo nechat si na 3D tiskárně vytisknout předmět podle svého přání.
Zajímají vaše dítě technologie budoucnosti jako rozšířená realita, umělá inteligence nebo strojové učení?
Bavilo by vaše dítě mít možnost napsat program, který porazí světové šampiony v šachu? Nebo za pomoci fotoaparátu v mobilu stvořit strašidla, skotačící vám doma na pohovce (ano, jestli vám to něco připomíná, tak právě rozšířená realita stojí za úspěšným fenoménem Pokémonů GO!)? Nejsou to žádné čáry, za vším stojí programování.
Pokud jste odpověděli kladně na většinu otázek, není proč váhat. Na webu iD Tech i jinde (například zde na iMyšlení) na vás čeká nepřeberné množství materiálů, zdrojů, tipů a jiných informací, které vám pomohou začít.
Autorka: Jana Čtveráčková