Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Dá se nejspíš předpokládat, že i následující školní rok bude muset část výuky proběhnout online. Tentokrát se ale učitelé mohou na tuto situaci připravit.

Webová stránka cultofpedagogy.com zaměřená na tipy a pomoc učitelům v jejich profesi, přináší rozhovor s Melanie Kitchen, odbornicí na výuku, která kombinuje online a offline komunikaci. Najdete zde nahrávku celého rozhovoru a sepsaných 9 bodů, ve kterých by se online výuka měla lišit od té klasické, probíhající za přítomnosti žáků i učitele v jedné třídě. Co tedy dělat jinak?

1. NA ZAČÁTKU ŠKOLNÍHO ROKU ROZVÍJEJTE VZTAHY I DIGITÁLNÍ DOVEDNOSTI STUDENTŮ

Odolejte pokušení dohánět látku nebo si udělat ve výuce náskok a seznamte studenty s nástroji, které budete využívat při případné výuce na dálku. Zkuste už teď studentům zadat úkoly, které budou mít vyplnit i odevzdat za pomoci online nástrojů. Zároveň se věnujte budování vztahů tak, aby měli žáci a studenti pocit sounáležitosti.

2. KOMUNIKACE S RODIČI BY MĚLA BÝT DŮKLADNÁ, ALE JASNÁ

andrew neel ute2XAFQU2I unsplash

Další skupinou lidí, kteří se už jednou museli nové situaci přizpůsobit, jsou rodiče. Ti také často hráli velkou roli v motivaci dětí k domácímu učení, proto sami potřebují motivaci z vaší strany. Stanovte jasná pravidla, kdy, kde a jak budete sdílet potřebné informace. Pak bude pro všechny jednodušší plnit zadání a stíhat termíny odevzdání úkolů. Vhodné je zvolit jednu platformu spíše než více různých, ideálem by bylo, kdyby to platilo pro všechny učitele téže školy. Sdělte žákům i rodičům nejen to, jak budete komunikovat vy s nimi, ale i jak a kdy se mohou obracet oni na vás. Ani vy totiž nemůžete být k dispozici non-stop. Zároveň jim nabídněte kontakt, na který se mohou obrátit, když nejste k dispozici, nebo s technickými problémy. Není také od věci umožnit předem rodičům seznámit se s technologiemi, které budete využívat, např. formou instruktážního videa.

3. ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ S OSTATNÍMI UČITELI

Do třetice k budování vztahů – v izolaci, kterou přináší práce z domova, je důležitější než kdy jindy udržovat i vztahy s kolegy. Pokud nějakou možnost nenabídne samo vedení školy, začněte online setkání organizovat sami. Pravidelně by se měly konat učitelské porady či setkání menších podpůrných skupiny, na kterých bude pozornost věnována vedle profesních záležitostí i osobním.

4. SPOLUPRACUJTE S KOLEGY I PŘI ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ S TECHNOLOGIEMI

Spolupráce učitelů není přínosná jen pro jejich duševní zdraví nebo dodržování osnov, ale také pro zvládání problémů s online nástroji. Pokud spolu učitelé dobře komunikují, nemusí každý zvlášť řešit ty stejné problémy nebo vysvětlovat těm stejným žákům, jak s online nástroji pracovat.

5. ČAS STRÁVENÝ ONLINE HODINOU SE STUDENTY VYUŽIJTE CO NEJLÉPE

Výuka na dálku je z velké části asynchronní, tedy materiály a zadání jsou studentům
k dispozici kdykoli, kdy si oni sami zvolí. Nejspíš ale budete částečně vyučovat i v reálném čase formou videohovorů. Rozdělte děti do menších skupinek, předem jim zadejte připravenou práci a v samotné  online hodině je pak nechte o látce diskutovat, spolupracovat na řešení, učit se navzájem a podobně.

6. UČIVO ZJEDNODUŠTE A ZPOMALTE TEMPO VÝUKY

V online výuce není možné obsáhnout velké množství látky, proto se budete muset zamyslet nad tím, které poznatky nebo dovednosti jsou ve vašem předmětu zásadní, a učit je pomalejším tempem. Melanie Kitchen radí, jaké otázky si položit, abyste se mohli sami rozhodnout, co budete učit. Jaké vědomosti jsou ve vašem oboru opravdu nezbytné? Na jaké budou děti navazovat za rok ve vyšší třídě? Jaké dovednosti se jim budou hodit i v jiných předmětech – například schopnost rozboru, argumentace, porozumění textu?

7. ZADÁNÍ MUSÍ BÝT SNADNO PŘÍSTUPNÉ A JEDNOZNAČNÉ

Tato rada už zazněla pod bodem 2 o komunikaci s rodiči, ale hodí se ji znovu zopakovat. Zadávejte úkoly jednoznačně (pomůže si je po sobě opakovaně přečíst), stále stejným způsobem a ve stejný čas. Zadávejte ale stejné úkoly více způsoby – písemně i formou videa, aby si žáci mohli vybrat ten, který jim nejlépe vyhovuje.

8. TRADIČNÍ ZNÁMKOVÁNÍ BY MĚLA NAHRADIT ZPĚTNÁ VAZBA

Při výuce z domu dětem více než kdy jindy místo pouhého oznámkování pomůže, když se dozvědí, co se jim podařilo, kde a proč udělaly chybu a v čem se zlepšují. Zpětnou vazbu poskytujte často a buďte konkrétní. A poproste i děti a rodiče o jejich zpětnou vazbu ohledně úkolů či vás samotných.

9. NECHTE STUDENTY TVOŘIT, ABYSTE HODNOTILI SKUTEČNĚ JEJICH PRÁCI

Při online výuce je snadné opisovat nebo si informace, na které se ptáte v testu formou klasického kvízu, vyhledat na internetu. Řešením, jak studenty hodnotit za jejich skutečně odvedenou práci, je zadávání kreativních úkolů. Nechte je tvořit videa, podcasty, psát, kreslit a podobně. V takovém případě je minimum prostoru na jakékoli snahy o podvod.

Závěrem je potřeba říci, že některé věci samozřejmě zůstávají stejné, ať už výuka probíhá online nebo ve skutečné třídě. Spousta osvědčených postupů dobrých učitelů bude fungovat i ve virtuálním světě. Některé jen možná budou vypadat malinko jinak.

Autorka: Jana Čtveráčková

Sdílejte akci:

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů