Slouží k inspiraci nebo jen jako další žrout času učitelů? V dnešním odlehčeném tématu je řeč o nástěnkách a jiné výzdobě počítačových učeben. Alan O’Donohoe, školitel a poradce pro výuku programování na školách, se díky své profesi podíval do mnoha různých škol a má úctyhodnou sbírku fotografií z jejich počítačových učeben. Svoje postřehy sepsal
v článku na webu Hello World.
Vlivu vyzdobené učebny na vzdělávací proces se věnuje jen několik málo studií, přičemž jejich závěry se rozcházejí. Ve prospěch výzdoby hovoří fakt, že mnohé učitele taková aktivita baví, přináší jim příjemné rozptýlení od běžných povinností a naději, že díky kreativně pojatému prostředí přenesou něco ze svého nadšení pro vyučovaný předmět i na studenty. V některých školách se od učitelů výzdoba třídy jednoduše očekává jako tradiční součást jejich práce. Mezi argumenty, které takové zpestřování učeben spíše zavrhují, patří například časová náročnost na přípravu, instalaci a následné odstranění výzdoby. Tato činnost by se proto neměla automaticky považovat za jednu z povinností učitele. Přínos pro žáky není prokázaný a přehnaná výzdoba může dokonce vést
k nežádoucímu rozptylování žáků s poruchami soustředění.
Pokud ale patříte mezi učitele, kteří třídu rádi kreativně oživí, nechte se inspirovat nápady posbíranými Alanem O‘Donohoem, doplněnými fotoalbem:
1) Zapojte do výzdoby studenty, například formou soutěže. K vyhlášení vítězných návrhů můžete přizvat zpravodaje z místních novin, soutěži to mezi studenty přidá na prestiži.
2) Využijte nástěnky ke zvýšení povědomí o tématu, ke kterému chcete přilákat pozornost studentů, například nebezpečí číhající ve virtuálním prostoru, kariérní příležitosti apod.
3) Nápisy či plakáty poslouží i jako připomínka pravidel a rad, které jste společně probírali,
v informatice například zásady typu „nejdříve si definuj, jaký problém řešíš“.
4) Udělejte z nástěnky „zeď slávy“, na které vystavíte úspěšné práce svých žáků, oceníte nejlepší řešitele, projekt týdne a podobně. Dejte vědět i rodičům o ocenění jejich dítěte.
5) Vystavte na nástěnce ukázku úspěšného řešení – na rozdíl od předchozího bodu ale formou názorného příkladu či návodu, jak na to, pokud si žáci s něčím nevědí rady.
6) Vylepte na zdi tipy a odkazy na další zdroje informací a aktivit, které žákům napoví, jak a kde objevovat IT svět na vlastní pěst – využijete tak plakáty organizací, zabývajících se propagací informatiky a programování pro děti.
7) Pokud právě se studenty pracujete na časově náročnějším úkolu, pomůže jim, když mají na očích schematický přehled, plán, kde se mohou zorientovat, jak daleko už postoupili, co se jim povedlo, co je ještě čeká a jaký je cíl. Bez celkového přehledu mohou žáci pracující na déle trvajících projektech někdy ztrácet motivaci.
8) Vyvěste si „taháky“ se slovní zásobou – pojmy týkající se programování a informatiky nemusí působit právě esteticky, jde spíše o jejich praktický přínos. Nesnažte se třídu zahltit velkým množstvím výrazů, ale nechte je žákům na očích a občas je použijte jako kartičky do kvízu, jako konverzační téma na začátek hodiny nebo některá slova před začátkem hodiny odstraňte a nechte studenty vzpomínat, která to byla.
9) Zmapujte a znázorněte si pokroky třídy. Autor článku upřednostňuje spíše průběžné zaznamenávání elektronickou formou, ale jak sám zjistil, studenty silně motivuje viditelná, tištěná verze přehledu, jak si kdo vede. Lepší je ale vyhýbat se zde známkám a hodnocení a zobrazovat a aktualizovat jen postup v práci
na projektech a úkolech.
10) Vystavte si tematické zajímavosti, počítačové komponenty, herní konzoly a podobné věci, které vzbudí zájem žáků nebo se na ně můžete ptát vy jich – kam asi tohle patří?
11) Sestavte galerii fotografií svých studentů, jak pracují ve třídě na projektech. Při výběru fotografií vám pomůže představit si, jestli by se hodily
do propagační brožurky školy.
12) S využitím vitrínek si vytvořte malé „muzeum technologií“. Můžete poprosit i širší okolí o darování nebo zapůjčení předmětů jako například zastaralé herní konzoly. Poproste ostatní učitele, aby vám k věcem napsali osobní vzpomínku a můžete pak se studenty tipovat, komu která z nich patří.
13) Místo běžné nástěnky využijte celou zeď, kterou si k tomu uzpůsobíte, jako pracovní prostor, na kterém budou vznikat například skupinové projekty dětí.
14) Poslední možností je nechat všechny zdi prázdné, jen možná počítejte s tím, že si tento přístup budete muset před ostatními obhájit.
A několik praktických tipů na závěr:
- Další inspiraci na výzdobu můžete najít například na Pinterestu nebo v učitelských skupinách na Facebooku nebo Twitteru, kde se zároveň můžete podělit i vy o svá řešení.
- Abyste studenty nástěnkou zaujali, snažte se o interaktivitu – použijte například otázky, jejichž odpovědi jsou schované pod textem, případně k vytvoření podnětného pracovního prostředí zapojte samotné interaktivní technologie.
- Zvažte, co je opravdu nutné laminovat, abyste zbytečně nezatěžovali životní prostředí.
- Zabraňte znehodnocení vystavených věcí například použitím ochranné fólie.
Autorka: Jana Čtveráčková