Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Říká se, že děti nasávají nové poznatky jako houby. Je tedy na nás dospělých – rodičích a učitelích, k čemu je postrčíme, co jim předložíme. Typické zájmové aktivity, které považujeme za přínosné, jsou sporty, umění nebo cizí jazyky. Pokud si myslíte, že programování k nim nepatří, Victoria Davis vás možná ve svém příspěvku na blog stránky Codemonkey přesvědčí o opaku.

190819 czechitas small 009 Po 1

Asi většina z nás si uvědomuje, že se tato dovednost neztratí při výběru povolání. Kariéra v IT má velkou perspektivu a zároveň bývá dobře ohodnocena. Ale i kdyby se vaše dítě nehodlalo zaměřit tímto směrem profesně, programování ho obohatí i jen jako koníček. Děti se díky němu naučí řešit problémy, jsou kreativnější a zvídavější, lépe chápou matematické zákonitosti i jak funguje moderní svět a všeobecně si vedou lépe ve škole.

Možná jsme už přesvědčili vás, rodiče, což ale ještě neznamená, že se nechají nalákat i vaše děti. Jak tedy na to?

 

Ukažte dětem, kde všude je programování v našem každodenním životě

Snad všechny dnešní děti vědí, že počítače hrají v našich životech významnou roli. Zároveň přirozená dětská zvídavost přináší časté otázky „jak“ a „proč“. Využijte těchto příležitostí a povídejte si s nimi o tom, co všechno funguje díky kódování.

Ukažte dětem, jak přesně něco zajímavého funguje

Spousta zajímavých zařízení může posloužit jako příklad ukázky něčeho, co bylo potřeba nejprve naprogramovat. Například bankomat, pračka, animovaný film nebo robotická hračka – zvolte vhodný příklad odpovídající věku dítěte. Pokud si s vysvětlením sami nevíte rady, koukněte se spolu na dokumentární film nebo video na YouTube. Děti vždy nadchne, když zjistí, jak jejich oblíbenou kreslenou postavičku rozpohyboval programátor.

Ukažte dětem, jak kódování skutečně vypadá a funguje

Starší děti dokáže spíše zaujmout ukázka skutečného kódu, nejsnadněji asi na příkladu webové stránky. Pokud se v tom trochu vyznáte, ukažte jim zdrojový kód a co se stane, když ho pozměníte. Případně jim nabídněte programování hrou nebo návodná videa, jak mohou sami nějakou jednoduchou hru naprogramovat. Pro teenagery je podle programátorů nejsnadnější začít s jazykem Python.

Vyvraťte mýtus o typickém „ajťákovi“

A v neposlední řadě: zažitá představa o tom, že programátor je takový ten mimoň, co stále jen sedí za počítačem, také možná spoustu dětí odrazuje. Pokuste se tedy tento stereotypní pohled nabourat – protože i programátoři jsou normální smrtelníci, kteří žijí své normální životy s rodinou a koníčky.

Závěrem je potřeba říct, že ačkoli je programování je užitečné nejen profesně, ale i jen jako volnočasová aktivita, nenuťte ho dětem přes jejich nechuť. Předchozí rady byly spíše návodem, jak v nich vzbudit zájem a touhu začít tento svět objevovat na vlastní pěst.

 

Autorka: Jana Čtveráčková

Sdílejte akci:

Nejnovější články přímo do vaší e-mailové schránky

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů