Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlsíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

Umět informaticky uvažovat je v oboru logistiky a přepravy nevyhnutelné, abyste si dobře poradili s velkým množstvím informací, které dostáváte od klientů.

Markéta Hezinová má téměř dvacetiletou praxi v oblasti přepravy a logistiky. Vlastní firmu založila před třinácti lety. Pomáhá firmám i jednotlivcům plánovat, realizovat a zprostředkovávat přepravu zboží a nejrůznějších materiálů. Jak se dá v tomto oboru uplatnit informatické myšlení?

Setkala jste se už s pojmem informatické myšlení?

Nesetkala. Neznám. A zatím přesně nevím, co si pod tím představit.

V nejširším slova smyslu to znamená myslet jako informatik. Umět najít problém, dobře ho analyzovat, najít různé způsoby řešení a vybrat z nich ten nejlepší nebo nejúčinnější pro danou situaci. Následně umět zrealizovat vybrané řešení. Tedy celá tato škála. Postupům řešení, které používáte, se říká algoritmy. Tak toto vše pod informatické myšlení spadá. Učil vás někdo přemýšlet tímhle způsobem? Třeba ve škole...

Ve škole ne. Když mám nějaké nápady, vyberu si dva nebo tři důvody, proč bych to měla zrealizovat a jak to chci udělat. Následně si řeknu, jak bych mohla postupovat a k jakému výsledku bych mohla dojít. A potom to uspořádám do nějakých kroků. Ale že bychom se někde tohle učili nebo nám byl tenhle způsob vysvětlován ve škole, to si nevybavuju.

Ve své profesi tedy tenhle způsob uvažování používáte.

V oblasti přepravy je to nevyhnutelné a nutné. Setkáváme se totiž s chaosem u svých zákazníků. Tím, že často přesně nerozumí tomu, jak obor funguje do nejmenších detailů, mají jenom nějaké základní informace, setkáváme se s tím, že nám dají chumel informací, ze kterého musíme my nějakým podobným způsobem dostat nejdůležitější body, a na těch začít pracovat.

Zákazníka potřebujeme přivést třeba k tomu, že potřebujeme specifikaci toho, jak je zboží vysoké, jakou má hmotnost. Vysvětlit mu, že to potřebujeme vědět kvůli ukládání na kamion. Vysvětlit mu a někdy třeba i prostorově ukázat, že není potřeba, aby zboží dával na celý kamion, ale že když se to vhodně seskládá, zboží zabere půl kamionu, a v tom případě klient ušetří, protože bude platit jen půl kamionu.

Snažíme se z toho chumlu vzít klíčové informace, logicky je roztřídit, uspořádat je. A potom klientovi vše vysvětlit. Třeba při dokládkových přepravách je velmi časté, že klient si neumí spočítat palety na ložné metry v kamionu. Neumí si to třeba představit. To je pak ta naše práce. Přijde mi, že tak, jak je v definici popsáno informatické myšlení – automatizovat řešení pomocí algoritmického myšlení, prostě posloupnost kroků - to je přesně to, co píšu do nejrůznějších metodických postupů. My už přesně víme, jak rozkrýt, co nám v došlé objednávce chybí. Postupujeme podle nějakého předem daného scénáře, protože je to vždycky to stejné. 

Jaké technologie využíváte ve svém oboru?

Když jsem se v devatenácti letech s oborem seznamovala v Rakousku, u nás to ještě nebylo tak zaběhlé, ale tam už bylo satelitní sledování pomocí GPS navigací. To bylo moje první setkání s technologiemi. Potom to bylo v logistice – systém skladové evidence, tam se používaly aplikace a skladové scannery. V našem oboru, protože přepravy pouze realizujeme a zprostředkováváme, nejsme v roli dopravce, takové technologie nepotřebujeme.

Pro nás je základní informační technologií telefon, i když to může znít zastarale. A pak nejrůznější aplikace, které například uploadují do našeho systému objednávky přímo z webových stránek. Že bychom ale my využívali nějakou speciální technologii, tak to asi ne. Soustředíme se na to, abychom byli pro své zákazníky co nejvíc viditelní. Využíváme k tomu web a sociální sítě. Zatím jsem nedošla k tomu, že bychom potřebovali něco jiného.

Jak to je s využitím technologií u různých druhů přepravy?

U všech druhů přeprav fungují nějaké informační technologie. Zásilky je možné sledovat v dnešní době i on-line. Nejběžnější je to u menších rozvozových zásilek, je to cesta, jak si zkontrolovat zásilku. Existují aplikace, kde po zadání číselného kódu můžete najít svoji zásilku a zkontrolovat si ji.

Jaké výrazné změny jste v oboru pozorovala v posledních 15ti letech?

Má to souvislost s průmyslem 4.0 a automatizací. Souvisí to s tím, že stále více zákazníků přestane v budoucnu využívat služby zprostředkovatelů, ale budou si už nacházet své dopravce sami a s nimi budou přepravy řešit.

Další zásadní změnou je využívání jakýchkoliv on-line technologií, ať už je to sledování zásilek nebo forma on-line objednávek například přes mobilní telefon. Co vidím ve velkých výrobních firmách, je to velké propojení logistiky s výrobou. Pracovní prostory už jsou koncipovány tak, aby spolu lidi mohli více kooperovat. Hodně logistiků sedává poblíž výrobní haly. Možná, že to není nejnovější trend, ale je to cesta k zefektivnění.

Vidíte do budoucna nějakou zásadní změnu v oboru?

Logistika a doprava se bude vracet k tradičnějším druhům doprav, jako je třeba ta železniční. Doprava se stává součástí výrobního procesu, už není tak oddělovaná od průmyslu.

K čemu je ve vašem oboru důležité informatické myšlení?

Myslím si, že to velmi napomáhá odkrýt různé přehmaty a chyby, které můžou vznikat v průběhu celého procesu. Lidé jsou na vše dlouhodobě školení, mají teoretické i praktické znalosti a vědí, chyby ale přesto vznikají, protože stále pracujeme s lidmi. Chyba je to, co může zvýšit cenu přepravy. A když i sebedrobnější chybu odhalíme, můžeme zlevnit přepravu pro klienta klidně i o desítky tisíc korun.

Proč by se měly děti v tomto směru vzdělávat? Proč by se měly učit informaticky myslet?

Je to velmi důležité pro základní život. Přijde mi, že jim to potom usnadní cesty.

Sdílejte akci:

Nejnovější články přímo do vaší e-mailové schránky

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů