Vaše země je v oblasti eGovermentu pravděpodobně nejlepší v Evropě. Jak jste toho dosáhli?
Když Estonsko začalo před dvěma desítkami let budovat informační společnost, nebyla o našich občanech k dispozici žádná digitální data. Obecná populace neměla internet a ani zařízení, jehož pomocí by ho mohla používat. Investice do IT řešení a nasměrování společnosti k informačním technologiím vyžadovaly velkou odvahu. Budování e-Estonska jako jedné z nejvyspělejších e-společností na světě zahrnuje neustálé experimentování a poučování se z vlastních chyb.
Další logický krok ve vývoji e-státu vidí Estonsko v přesunu základních služeb do plně digitálního režimu. To znamená, že věci lze pro občany vyřizovat automaticky, což v tomto smyslu znamená neviditelně. Úspěch e-Estonska závisí na chytré infrastruktuře, která umožnila vybudovat bezpečný ekosystém elektronických služeb. Důležitou součástí tohoto ekosystému je flexibilita a schopnost integrovat různé bloky, zároveň zlepšovat e-služby a zdokonalovat celý e-Government.
Co je možné vyřídit v Estonsku online?
Estonsko je pravděpodobně jedinou zemí na světě, kde je 99 % veřejných služeb k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. E-služby nelze využít jen v záležitostech sňatků, rozvodů a transakcí s nemovitostmi – k jejich vyřízení musíte na úřad dojít osobně. Máme elektronické zdravotní záznamy, elektronické recepty a elektronický daňový systém, abych jmenovala alespoň některé. Všechny tyto služby lze využívat s digitální identifikační kartou. Od roku 2005 je také možné prostřednictvím internetu volit.
A jsou Estonci s elektronickými službami spokojeni?
Estonci většinu elektronických služeb přivítali. Výhody implementace e-demokracie jsou nejzřetelnější například při volbách, kdy lidé mohou hlasovat odkudkoli na světě pomocí svého elektronického průkazu totožnosti. Služby z mnoha různých oblastí mají většinou vysoké pozitivní hodnocení, jen se zlomkem z nich jsou lidé méně spokojeni. Studie provedená v roce 2014 zjistila, že nejpoužívanějšími elektronickými službami s nejvyšším hodnocením byly nákupy léčiv prostřednictvím digitálního receptu a nákup rybářských lístků k rekreačnímu rybolovu.
Jak obtížné bylo naučit úředníky digitálním dovednostem?
Rozvoj digitálních služeb, které pokrývají celý veřejný sektor, lze zlepšit pouze pomocí externích nařízení – stanovením vyšších požadavků zakotvených v právních předpisech, v normách a rozvojových plánech; také je nutná úprava centrálních poradenských materiálů.
A co školský systém v Estonsku? Když je společnost tak, řekněme, digitalizovaná, kolik hodin informatiky mají děti a studenti ve třídách?
Vzdělávací digitální revoluce v Estonsku si klade za cíl zavádět moderní digitální technologie účinně do výuky a zlepšit digitální dovednosti celého národa. Příkladem digitální transformace vzdělávacího systému je, že do roku 2020 budou všechny studijní materiály v Estonsku digitalizovány a budou tak dostupné online prostřednictvím elektronické školní brašny. Máme také webové aplikace pro školy – eKool a Studium. Tyto inovativní nástroje poskytují rodičům, učitelům a dětem snadný způsob spolupráce a umožňují organizovat všechny informace potřebné pro výuku a učení. Například všechny známky a domácí úkoly lze vidět online. Minimální povolená týdenní pracovní zátěž pro žáky středních škol je 32 hodin, které se většinou tráví ve třídách.
Jak konkrétně probíhá v Estonsku výuka informatiky?
V národním kurikulu 2011 jsou dva volitelné kurzy informatiky ve stupních 5 a 8 a pět volitelných kurzů ve stupních 10 až 12. Osmdesát procent středních škol má alespoň jeden povinný informační kurz. Většina škol má v plánu nabídnout další kurzy informatiky, ale protože chybí kvalifikovaní učitelé, bude to nějakou dobu trvat.
V roce 2012 byl v Estonsku spuštěn úspěšný program s názvem ProgeTiger, díky němuž se školy seznámily s myšlenkou výuky programování a robotiky. V té době se začal v celosvětovém měřítku prosazovat start-up Codecademy.com a Estonsko vyvinulo velké úsilí, aby se do této iniciativy zapojilo. Začali jsme školit učitele, vyvíjet učební materiály a překládat programovací kurzy Codecademy.com. Dnes se program ProgeTiger vyvinul v technologický program široce zaměřený na inženýrské vědy, design, technologie a informační a komunikační technologie (ICT). Program je zaměřen na předškolní, základní a odborné vzdělávání. Integruje technologické vzdělávání do učebních osnov, nabízí učitelům vzdělávací zdroje a příležitosti ke školení, finančně podporuje mateřské školy a školy při získávání různých zařízení a pomůcek k programování.20
Kdy vaše země změnila systém výuky?
Estonské národní kurikulum stále zahrnuje pouze malé množství kurzů informatiky, takže k výrazným změnám v systému výuky nedošlo. Učební plán se od 90. let mnohokrát změnil, ale výuka informatiky nikdy nebyla povinná na všech školách. Existují však návrhy na zahrnutí více témat z oblasti digitální bezpečnosti a digitálních médií, které by se měly realizovat v následujících letech. Estonci jsou pro toto téma velmi zainteresováni, každý desátý student v Estonsku se chystá studovat IT.
Co je obsahem výuky informatiky v Estonsku?
Protože každá škola může mít jiný obsah svého informačního kurzu, liší se to a není možné jednoznačně odpovědět. Výuka se může zaměřit na analýzu dat, kódování, robotiku, geoinformatiku, 3D, digitální bezpečnost a mnoho dalších.
Jak je technické vybavení na estonských školách?
Školy v Estonsku mají obvykle dobře vybavené počítačové třídy, ale mohou existovat rozdíly mezi většími školami v hlavním městě a menšími školami na venkově. Učitelé začali v hodinách více využívat chytré telefony, které mají i studenti. V posledních letech také mnoho škol začalo poskytovat studentům tablety a tento trend rychle rostl.
Co si myslíte o nových výzvách na trhu práce v souvislosti s automatizací? Jaké dovednosti bude podle vás potřeba?
Nárůst automatizace bude mít v některých odvětvích určitě obrovský dopad a vyřešit problémy, které s tím budou souviset, bude obtížným úkolem pro všechny světové hlavy států. Nemůžeme jasně předpovědět, jaké dovednosti budoucnost nejlépe ocení, ale mnoho odborníků zdůraznilo rostoucí potřebu kreativních a sociálních dovedností.
Autor: Jan Schönbauer
Autor fotografie: Anika Haas
Nejedná se o oficiální překlad velvyslanectví.