Veronika Rendlová učí v Mateřské škole ve Štěnovicích blízko Plzně. V listopadu se zúčastnila pilotního běhu Roboakademie, třídenní seznamovačky s výukovými roboty. Veronika nebyla v používání těchto pomůcek začátečnice. V mateřské školce pracuje s Bee-Boty.
Veroniko, proč ses rozhodla věnovat víkend cestě do Poličky a výukovým robotům?
Sleduji iMyšlení a když jsem se dočetla o Roboakademii, hned mě to nadchlo. Ve školce mám na starost sekci robotických hraček. A Roboakademie mi připadala jako dobrý způsob, jak načerpat inspiraci, vidět další robůtky a třeba i rozšířit náš robotický koutek. Paní ředitelka s tím ráda souhlasila.
Vy máte ve školce robotický koutek? To slyším poprvé a zní to výborně. Jak se to stalo?
Máme úžasnou paní ředitelku, která myslí dopředu a sleduje trendy. První včelky Bee-Boty jsme pořídili na její popud. Původně jsme měli jen dvě, pak přibyla jedna housenka od Fisher-Price, teď mám šest včelek. Líbí se mi, jak dětem ozvláštní výuku. Když je přineseme, jsou i ti největší raubíři úplně u vytržení.
Jak teď, po absolvování Roboakademie, vidíš budoucnost vašeho robotického koutku?
Studovala jsem tu především robůtky určené pro školkový věk. Prohlédla jsem si je, vyzkoušela, doptala se na detaily. Odvážím si tipy na další práci s Bee-Boty. A také nápady na to, co do školky koupit nového. Jsem nadšená a nastartovaná. A rozhodnutá hledat další informace a nové způsoby, jak s robůtky pracovat.
Budete tedy vaše robotí stádečko rozšiřovat?
Už jsem se rozhodla : ) Ale musím to ještě prodiskutovat s paní ředitelkou, jestli s tím bude souhlasit. Velmi mě zaujalo Cubetto, což je dřevěný robůtek, taková krabička na kolečkách. Programuje se barevnými dílky na dřevěné desce. Do školky perfektní. Přikoupíme asi i několik Blue-Botů. A pro předškoláky a děti s odkladem školní docházky plánuju pořídit pár Ozobotů.
Vnímám robotické hračky jako další prostředek, kterým mohou děti nasávat informace o světě a rozvíjet logické a informatické myšlení. A protože u nás se s nimi pracuje i na základní škole, líbí se mi, že tam děti půjdou už s představou, o co jde, a jejich učitel na to bude moct dobře navázat.
Myslím, že jste v tomhle celkem výjimečná školka. Proč ještě nejsou robotické hračky samozřejmostí ve všech mateřských školách?
Věřím, že většina mladých učitelek má už z vysoké nebo i střední školy dobrou představu, proč a jak s robotickými pomůckami pracovat. U starších učitelek vnímám strach z toho, že je to jen další způsob, jak děti odložit k obrazovce. Vědí, že řada dětí dostane doma tablet, aby se nějak samy zabavily. A neumí si představit, že používání technologií ve školce může mít jiný, specifický smysl. Že ty děti prostřednictvím těchto hraček něco sestrojují, plánují další kroky, přepřemýšlí, soustředí se na problém a jeho řešení. Věřím, že by stačilo jim vysvětlit nebo ukázat, že nejde o obrazovku a tupé klikání, ale fyzickou práci s robůtkem ve třídě. Pak by to řada z nich jistě vzala za své.
Věra Ondřichová