Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Lucie Rohlíková, koordinátorka přípravy online kurzů (MOOC) Vám přiblíží, pro koho jsou kurzy určené a jak mohou být užitečné nejen učitelům a lektorům, ale i rodičům. Kurzy vysvětlují aktuální změny ve výuce informatiky a mohou posloužit i jako inspirace pro strávený čas s rodinou.

Co znamená zkratka MOOC? Na jaké platformě Vaše kurzy najdeme?

MOOC je zkratka anglického pojmu "massive open online course" a používá se pro kurzy určené pro velký počet uživatelů, ke kterým je umožněn přístup zdarma. Je známá řada zahraničních platforem jako Coursera, EdX nebo Futurelearn. U nás v letošním roce vznikla platforma Eduskop, na které jsou dostupné i kurzy z projektu iMyšlení Úvod do školní robotiky a Jak rozvíjet informatické myšlení (projekt Podpora rozvíjení informatického myšlení, registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005322).

 

Na co jsou Vaše kurzy zaměřené, pro koho jsou primárně určeny? Co je jejich cílem? 

Kurzy jsou určeny pro učitele, lektory, studenty učitelství, ale i pro rodiče a další zájemce o aktuální změny ve výuce informatiky. Cílem obou kurzů je, aby účastníci získali přesnou představu o tom, co je to informatické myšlení a jak je možné je rozvíjet s pomocí školních robotů, robotických stavebnic, ale i dalších různorodých aktivit. 

IMG 4623

Může se přihlásit i rodič, který o robotice a informatickém myšlení neví nic? Jak mohou být kurzy přínosné právě rodičům?

Ano, kurzy jsou určeny pro úplné začátečníky, nejsou tam definované žádné předchozí znalosti. Informatika, která bude nově realizována na školách, je jiná, než jakou zažili dnešní rodiče. Tento kurz jim pomůže porozumět tomu, proč má smysl, aby děti pracovaly s robotickými stavebnicemi, učily se programovat apod. Řada aktivit se dá realizovat i ve volném čase dětí, takže kurz může být inspirací i pro zajímavě strávený čas v rodině. 

 

Jak dlouho trvá takový kurz absolvovat? Jaké dovednosti budu mít po jeho prostudování?

Pro studující odhadujeme časovou náročnost cca 6 týdnů po čtyřech hodinách. Je to ale dost individuální podle toho, do jaké hloubky chce studující jít. Po absolvování kurzu budou mít účastníci jasnou představu, co je to informatické myšlení a dostatek námětů, jak informatické myšlení rozvíjet ve škole. 

 

Jak dlouho kurzy potrvají? 

Zatím neplánujeme uzavření kurzů ani s koncem roku 2020, doufám, že budou sloužit několik let. 

 

Jak dlouho jste na přípravě kurzů pracovala? Pomáhal Vám někdo?

Kurzy vytvořil širší tým autorů a pracovali jsme na nich více než rok. Vznikly zcela originální materiály, multimediální a interaktivní prvky. Kurzy jsou propojené s učebnicemi a dalšími materiály, které vznikly v projektu iMyšlení. Na přípravě kurzů spolupracovali specialisté na multimédia a e-learning (Veronika Něničková, Jan Topinka) a učitelé ze základních a středních škol (Štěpánka Baierlová, Hanka Šandová, Roman Podlena, Martin Lána, Jaroslav Mašek, Martin Prade, Michal Vyleta). Kurzy prošly na podzim pilotním testováním a v roce 2020 pak byly postupně otevřeny veřejnosti. 

 

Jak současná situace ve školách dopadá na učitele a online výuku?

Výuka v době epidemie je velmi náročná a i když jsou dostupné nástroje pro on-line vzdělávání, je tu spousta dalších aspektů jako je problematický přístup některých žáků a studentů k technologiím, nedostatek času dobře didakticky promyslet, připravit a otestovat, jak celý systém školní on-line výuky bude probíhat apod. Z tohoto pohledu jsem na jednu stranu velmi ráda, že se řada škol a učitelů vrhla na on-line vzdělávání a v některých případech konečně pořádně využije infrastrukturu, kterou již má vybudovanou nebo byla vybudována s pomocí dostupných systémů za několik dní. Na druhou stranu jen pevně doufám, že všichni zúčastnění dokážou vzdělávání na dálku využít tak, aby se žáci celkově od on-line vzdělávání neodradili, ale naopak získali dobrý základ pro celoživotní vzdělávání.

IMG 4467

A jak se bude dle Vás výuka informatiky na školách vyvíjet dál?

Doufám, že v České republice nalezneme optimální způsob rozsahu i obsahu výuky informatiky. Aktuální projekty jsou prvními vlaštovkami a bude potřeba průběžná podpora škol a učitelů jak v oblasti technického vybavení, tak v metodické podpoře. Věřím, že brzy dojde k úpravě zastaralých rámcových vzdělávacích programů a děti ve školách získají kompetence, které budou nutně potřebovat ve své budoucí práci i v osobním životě.

 

Je podle Vás možné, že se v budoucnu přesune výuka více do online prostředí?

Myslím, že ano, učitelé si teď vytvoří materiály, které budou moci v dalších letech znovu použít. Možná si uvědomí benefity vzdělávání na dálku pro žáky, kteří jsou dlouhodobě nemocní, mají speciální vzdělávací potřeby apod. Vše záleží nicméně na tom, aby celkový pocit z aktuálního online vzdělávání byl pozitivní. 

 

Máte v plánu připravit nějaký další kurz?

Ano, především se připravují další kurzy pro vzdělávání učitelů v oblasti rozvoje digitální gramotnosti na školách. Tyto kurzy vznikají v rámci projektu Podpora rozvoje digitální gramotnosti, registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005366. Platforma Eduskop je nyní otevřená i dalším tvůrcům a tak doufám, že postupně budeme uživatelům nabízet i další skvělé vzdělávací příležitosti. 

IMG 4303

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 autoři: Jan Schönbauer a Michaela Svobodová

Sdílejte akci:

Nejnovější články přímo do vaší e-mailové schránky

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů