Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Informace, jak tyto stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací. Rozumím Pro správné fungování webu si zapněte javascript.

Informatické myšlení

flag en

Loni poprvé se konala Roboakademie – intenzivní seznamovačka s výukovými roboty. Byla to především odpověď na poptávku po lektorech základů informatiky a robotiky do domů dětí a školních kroužků. Zájem o kroužky je velký, lektorů nedostatek. Pozvali jsme tedy všechny, kteří po výukové robotice pokukují, ať se přijedou podívat, co všechno se dá využít a jak to funguje. 

Roboakademie ale krom pedagogů zaujala hned napoprvé i knihovníky. Jednou z účastnic letošního červnového kurzu byla Petra Románková, knihovnice z Masarykovy veřejné knihovny ve Vsetíně. 

Petro, proč by vlastně měly být v knihovně robotické hračky a stavebnice? A nebo jinak, proč je tam máte vy? 

Knihovny byly odjakživa místem, které lidi podněcovalo k myšlení a přemýšlení. Ať se nám to líbí, nebo ne, informatické myšlení patří k základním kompetencím v dnešní době a knihovny by tedy měly umět nabídnout takové aktivity, které tento druh myšlení budou rozvíjet. Dnešním dětem už nestačí prohlížet si knížečky s pěknými obrázky. Chtějí víc. Naši dětští návštěvníci nám sami ukazují, jak u nás chtějí trávit čas – s technologiemi. O počítače je skoro bitka. V klubu CoderDojo je přetlak. Knihovny obvykle dokáží nabídnout jen počítače nebo tablety, na kterých mohou děti hrát hry. Bylo by skvělé, kdybychom jim mohli nabídnout také další aktivity, které v nich podnítí touhu přemýšlet, vymýšlet, bádat a objevovat a zároveň je dokáží zaujmout způsobem, který je jim přirozeně blízký. 

S tím bych určitě souhlasila. Vy ve vsetínské knihovně jste se tou cestou už vydali.  Co to vlastně je klub CoderDojo? 

CoderDojo je celosvětová síť klubů, ve kterých se můžeš naučit programovat, dělat webové stránky nebo třeba grafiku. První CoderDojo vzniklo v roce 2011 v Irsku a od té doby se další kluby rozšířily po celém světě. CoderDojo ve vsetínské knihovně vzniklo v dubnu 2019. Nyní pracujeme ve dvou věkových skupinách – první až čtvrtá třída a pátá až osmá. Používáme Scratch, Ozoboty,  mBoty, micro:bit, programujeme webové stránky a podobně. 

Jste tedy už zkušená lektorka informatiky a robotiky. Jak moc užitečná pro vás byla Roboakademie? 

Roboakademie byla prostě skvělá! Potřebovala bych, aby byla ještě tak o dva (tři, čtyři...) dny delší, protože tam zůstala spousta věcí, které jsem si vůbec nestihla vyzkoušet, natož s nimi nějak déle pracovat. Utřepala a setřídila jsem si nějaké zdroje, na které už jsem narazila a odvezla si spoustu dalších – jak zdrojů, tak nápadů. Hodně se mi líbí propojení programování a fyzického, hmatatelného světa. Takže už máme koupenou hru Scottie Go! a objednanou knížku Micro:bit in Wonderland. Kombinace programování, tvoření a klasického pohádkového příběhu mi přijde pro knihovnu naprosto ideální a myslím, že by to mohl být jeden ze způsobů, jak nabízet technologie v knihovně tak, aby to i méně "technicky nadšeným" uživatelům a kolegům dávalo smysl.

 

Jednodenní Roboakademie se konají i o prázdninách: 27. července a 28. srpna 2020 v Černošicích, kurz opět vede lektorka Hanka Šandová. Přihlaste se. 

Sdílejte akci:

Zůstaňte v obraze


© Copyright 2018 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Vyrobil Rexonix, corporate design Helena Jiskrová. Pravidla ochrany osobních údajů